הקדמה

עמוד:12

12 מירה קרניאלי המניע השני לכתיבת ספר זה נובע מעיסוקי לאורך השנים בהערכת מאמרים והצעות מחקר במסגרות שונות . שני נושאים משמעותיים בלטו במסגרת פעילות זו : היעדר ועדות אתיקה — בשונה מאוניברסיטאות, מתברר כי ברוב המכללות לחינוך אין ועדות אתיקה קבועות . הטענה הרווחת היא שהמחקרים בחינוך אינם פולשניים, בניגוד לניסויים רפואיים, למשל ( 1996 Hargreaves ) , ולכן לכאורה אין בהם סיכון למשתתפים במחקר . כפי שאראה בהמשך, תפיסה זו שגויה . חוסר היכרות עם עקרונות האתיקה ועם חיוניותה במחקר החינוכי — ישנם חוקרים בתחום החינוך שאינם מקפידים לשמור על מכלול הכללים האתיים המקובלים היום בעת ביצוע מחקר . חלק מהחוקרים בתחום החינוך לכאורה אינם מודעים, או טרם הפנימו כנדרש את חשיבות השמירה על הכללים האתיים . נראה כי חוקרים רבים סוברים כי הסוואת שמות הנחקרים וקבלת הסכמה בעל – פה להשתתף במחקר הם מענה מספק לדרישות האתיות . כפי שיוסבר בהמשך, נדרש הרבה מעבר לכך . מרגע שהתחלתי לעסוק במחקר ועד היום צפות ועולות סוגיות אתיות . תהליך הפרידה שלי כחוקרת מאוכלוסיית המחקר בתום המחקר, למשל, גרם לי להעמיק בסוגיות האתיות במחקר החינוכי העוסק בבני – אדם . אוכלוסיית המחקר מורכבת מספקי מידע משמעותיים, שעימם נבנית מערכת יחסים של אמון ושל קשר אישי . למרות המיומנויות שרכשתי והניסיון הרב שצברתי בהליך הפרידה, עדיין אני מתקשה להתמודד עם התחושות שמא אכזבתי את הנחקרים שלי, או שחלילה הם חשים מנוצלים בעקבות ההתרחקות שלי מהם בתום המחקר . כחוקרת מנוסה ערכתי עם עמיתה מחקר בין כותלי בית מעצר, והנחנו כי מילאנו אחר כל הדרישות האתיות וכי אנו פועלות כשורה . במחקר חקרנו את פעילותם של סטודנטים להוראת האומנות שהעבירו שיעורי אומנות לעצורים ( גיל וקרניאלי 2016 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר