|
עמוד:13
13 גילוי העצמי בפסיכולוגיה של היוגה אינו דבר מובן מאליו, שכן הוא נדרש להתעלות על הקנאה, על הכעס, על התשוקות ועל כל הרגשות הנחשבים אויבים ביוגה, שכן אין דבר בינם לבין העצמי האמיתי . לעיתים קרובות השאיפה להתעלות על רגשות מתורגמת לניסיון להכחישם או לדכאם במקום לטפח שוויון נפש נכחם . אומנם לתובנה רוחנית או מיסטית עשויה להיות נוכחות אמיתית, חזקה ומשפיעה, אך היא לא בהכרח הופכת את מי שחווה אותה לבוגר נפשית, והיא אינה מקנה לו מיידית את היכולת להתנהג התנהגות מוסרית ונאותה . הוא מוסיף להיות חשוף לאתגרים ולבעיות הקשורים במין, במערכות יחסים, בעבודה ובכסף . בנסיבות מסוימות הם עלולים להצית שטף של רגשות, רגשות שעלולים לעוות את תפיסותיו, לעוור אותו ולגרום לו לפעול בהשפעתם . חומרי הבערה הללו אינם אלא הרישומים המנטליים המשעבדים, הרדומים והחקוקים בתודעתו של האינדיווידואל . הם מצויים בין שכבותיה של התודעה ובתוך מחלקותיה, והם עלולים להתעורר בתגובה לגירויים מסוימים ולהניע את האדם לפעולה מתוך מטען הרגשות הנובע מהם . מכאן עולה הצורך לבחון מחדש את השיטות הפסיכולוגיות ואת יכולות הריפוי של היוגה הקלאסית המכוּונות להתרה של הרישומים המנטליים ולפירוקם ממטענם הרגשי . אני מעוניין לבחון את ה-פְּרָטִיפַּקְשָׁה בְּהָאוָנָא ( pratipakṣa bhāvanā ) , תרגול ההפך ודִמיוּן ההפך, שיטה פסיכולוגית בעלת יכולת ריפוי, העשויה לסייע למתרגלי היוגה לנווט ולכוון את מסע היוגה שלהם בעולם שבו היוגה נעשית ממוסחרת, ממוקדת בעיקר בגוף ובדימוייו, מתערבבת בשלל השיטות הפסיכולוגיות והמיסטיות 3 מעקף רוחנישל ה"עידן החדש", לעיתים אף משמשת מעקף רוחני . הוא תרגול יוגה שמטרתו לעקוף רגשות מאיימים ועוכרי שלווה, להתעלם מהמסרים שהם אוצרים, להפחית בערכם של צרכים רגשיים בסיסיים ולנסות להתעלות עליהם . לעיתים המתרגלים ממוקדים בהתעלות עצמית, צוללים לתוך עולם ההתבוננות הפנימית המפתה
|
|