פתח דבר

עמוד:12

בקנה מידה : אחד לאחד / רוני תורן 12 צרפת הרחבים ? ואיך נוכל לדחוס פה בין קלעים את הקסדות המאיימות שנצצו בקרב של אז'ינקור ? . . . - כי מחשבותיכם רק הן שיקשטו את המלכים שלנו, ויישאו אותם הנה ושמה, מדלגות על פני תקופות, ומצמצמות מעללי שנים 4 רבות רק לשעה אחת . . . החלל הדרמטי והאמצעים העומדים לרשותם של יוצרי הבמה כדי להפעילו הם נושא הספר הזה . מובאים בו חומרים שנאספו לאורך שנות פעילותי כמעצב במה ותלבושות באופרה ובתיאטרון, והוא מבוסס על ניסיון מעשי אישי ועל שנים רבות של הוראה במסגרות שונות . ליוויתי מעצבים, במאים ויוצרים צעירים בצעדיהם הראשונים, והכרתי מקרוב את התלבטויותיהם כשהתנסו במעבר מטקסט דרמטי לטקסט חזותי . מפגשים אלה סייעו לי לחדד תובנות ולנסח את התחביר הייחודי שלא מסתפק בפיסת הבד, הפנס או כתר הקרטון, אלא נשען על תהליכים המתחוללים בין הבמה לקהל באולם . כפי שהסביר בריאיון הבמאי הרולד פרינס : "התיאטרון צריך לנצל את היתרונות הגלומים 5 במגבלות התפאורה ובדמיונו הבלתי מוגבל של האדם היושב בקהל" . הכרתי גם את המצוקה שחשו מבקרים, אנשי מחקר ויוצרי השיח התיאטרוני כשביקשו לנתח היבטים חזותיים במופע בימתי . מרבית הכותבים הגיעו משדה המחקר האקדמי והסתמכו על תובנות טקסטואליות ובמקרים רבים על תיעוד לקוי בתמונות, בסקיצות או בקטעי סרטים ווידיאו . מעטות 4 ויליאם שייקספיר, "הנרי החמישי", תרגום דורי פרנס, באתר שייקספיר ושות' . 5 הדברים נאמרו בריאיון AP-ל ב- ,2015 ומצוטטים באינספור ידיעות לאחר-מות שפורסמו כשהלך לעולמו ב- 2019 . ראו למשל כאן : - https : / / abc11 . com / hal - prince - obit - dies harold / 5432694 / .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר