|
עמוד:14
פרק 5 : יחסי יהודים וערבים בישראל רוב גדול מהמרואיינים הערבים ( % 81 ) ורוב קטן יותר מהמרואיינים היהודים ( % 56 ) חושבים כי הערבים אזרחי ישראל רוצים להשתלב בחברה הישראלית ולהיות חלק ממנה . לא מסכימים עם היגד זה במדגם היהודים כמעט מחצית מהימין ( % 5 . 48 ) . רוב בקרב המרואיינים היהודים העריכו שהמשטר בישראל הוא דמוקרטי גם לאזרחים הערבים, ואילו רוב בקרב המרואיינים הערבים חשבו ההפך — שהוא לא דמוקרטי כלפיהם . בקרב הערבים שיעור המסכימים עם ההיגד ירד ב- % 10 בשלוש השנים האחרונות . שלושה רבעים ממדגם היהודים ציינו כי החלטות גורליות בנושאי שלום וביטחון צריכות להתקבל ברוב יהודי . ההבדלים בין המחנות הפוליטיים ( מדגם יהודים ) בשאלה זו גדולים : בימין ( % 87 ) ובמרכז ( % 71 ) הרוב מסכימים עם היגד זה, לעומת מיעוט בשמאל שמסכימים עימו ( % 39 ) . רוב ( % 77 ממדגם הערבים ו- % 54 ממדגם היהודים ) סבורים כי אין צורך בחיים בנפרד כדי לשמור על הזהות הלאומית היהודית או הערבית . בציבור היהודי התמיכה הגדולה ביותר בחיים בהפרדה היא אצל החרדים ( % 82 ) . לרוב מכריע מהמרואיינים ( % 96 ממדגם הערבים ו- % 71 ממדגם היהודים ) לא משנה אם יטפל בהם רופא יהודי או רופא ערבי . גם כאן הפילוח של מדגם היהודים מעלה כי ההעדפה החזקה ביותר להיות מטופלים בידי רופא יהודי ולא ערבי הוא של החרדים ( % 52 ) . רוב מוחלט בקרב הערבים מוכנים לעבוד ביישוב יהודי ( % 93 ) , לעומת מיעוט בקרב היהודים המוכנים לעבוד ביישוב ערבי ( % 41 ) . רוב מוחלט מן המרואיינים הערבים מוכנים לעבוד תחת מנהל יהודי ( % 91 ) . רק שני שלישים מן המרואיינים היהודים מוכנים לעבוד תחת מנהל ערבי ( % 67 ) . רוב המרואיינים הערבים ( % 83 ) תמכו בחקיקה שתחייב ייצוג של ערבים בתפקידים בכל דרג ובכל מוסד מדינתי לפי חלקם באוכלוסיית המדינה . רק מעט מעל לשליש מהיהודים תמכו בכך . רק מיעוט מהמרואיינים היהודים ( % 36 ) תמכו בצירוף מפלגות ערביות לקואליציה, לעומת רוב ( % 70 ) מהמרואיינים הערבים . לדעת המרואיינים הערבים ( % 52 ) הסיבה העיקרית לייצוג הנמוך של עובדים ערבים בתפקידים בכירים בשירות הציבורי היא הרצון של קבוצת הרוב היהודית להרחיק ערבים מעמדות כוח . רק מיעוט מהמרואיינים היהודים ( % 31 ) הסכימו עם טענה זו . פרק 6 : החברה בישראל הערכת מידת הסולידריות של החברה הישראלית היא בינונית ומטה . הציון הממוצע על סולם שבין 1 = אין סולידריות בכלל ל- 10 = יש סולידריות מלאה : מדגם יהודים — 3 . 5 ; מדגם ערבים — 8 . 4 . ממצאים עיקריים 14
|
|