|
עמוד:14
מחקר מדיניות 169 | יוצאת לאור - ועדת השרים לענייני חקיקה 14 המלצות נוכח הכמות העצומה של הצעות החוק הפרטיות המונחות על שולחן הכנסת והמגיעות לשולחן ועדת השרים לענייני חקיקה איננו ממליצות בשלב זה להגביל את עיסוקה לתחום החקיקה הממשלתית בלבד . המלצותינו יוצאות מנקודת הנחה שמעורבות הוועדה בחקיקה הפרטית היא עובדה מוגמרת, ולכן יש לטייב את עבודתה ולהפוך אותה מ"אויבת" של חברי הכנסת לגוף משתף פעולה לצורך קידום תהליך חקיקה ענייני ואיכותי . ההנחה המקדימה שלנו היא שככל שיקטן מספר הצעות החוק הפרטיות שיגיעו לשולחנה של הוועדה, כך יהיה אפשר לאמץ המלצות מהותיות יותר . להלן עיקרי ההמלצות : ת פ ק י ד ה כ נ ס ת ב ה ל י ך ה ס י נ ו ן ש ל ה ח ק י ק ה ה פ ר ט י ת ( 1 ) הגבלת מספר הצעות החוק הפרטיות המונחות על שולחן הכנסת וצמצום מכסת הצעות החוק הפרטיות העולות לקריאה טרומית . ( 2 ) הקפדה על עמידה בדרישות הסף להגשת הצעות חוק פרטיות, דוגמת ניסוח דברי הסבר המבהירים מדוע נדרשת החקיקה ואם מדובר בחוק חדש או בתיקון לחוק קיים, פירוט הנורמות שהחוק נועד לשנות או להחיל וכן ציון עלות ראשונית מוערכת של מימוש הצעת החוק . צעד זה יבטיח שלקריאה טרומית יעלו רק הצעות חוק פרטיות שהושקעה בהן עבודת הכנה יסודית, כזו שאף עשויה לעודד שיתוף פעולה בין חברי כנסת עוד בטרם הנחת ההצעה על שולחן הכנסת . מהלך כזה גם ייעל ויטייב את הדיון בהצעות החוק הפרטיות שמגיעות לוועדה, וכך יקטן העומס המוטל עליה . ( 3 ) שינוי נקודת הכניסה של ועדת השרים לענייני חקיקה לתהליך : הממשלה תקבע עמדה כלפי הצעות החוק הפרטיות רק לאחר שעברו בקריאה טרומית ולפני הדיון בוועדת הכנסת הרלוונטית בהכנה לקריאה הראשונה . באופן כזה ייערך בכנסת דיון מעמיק בהצעה, אך הוא לא יגרום לעומס חריג נוסף על ועדות הכנסת, בשל צמצום כמות הצעות החוק המוגשות והנידונות . כאמור, שינוי זה גם יחייב עבודת הכנה יסודית יותר של הצעות החוק הפרטיות המיועדות לעלות לקריאה טרומית .
|
|