|
עמוד:14
14 אחת הסוגיות המרכזיות, שחלקו העיוני של הספר מבקש לברר, היא כיצד מתמודדות כיום הנשים ההוטריות עם העדר השוויון המגדרי המובנה בדת ההוטרית . על פי עקרונות הדת הנשים נחותות מגברים, אין להן זכות בחירה וגם לא זכויות אחרות הניתנות לגברים ; נשים אינן שותפות בהנהגת הקומונה, ותחומי עיסוקן, תפקידיהן ודרגות החופש שלהן בקומונה מוגבלים . אנו נבקש לטעון כי ההיפתחות הגוברת והולכת של ההוטרים לעולם החיצוני, מרצונם ולא מרצונם, לצד המהפכה הטכנולוגית המואצת שעובר העולם בעשורים האחרונים ותהליכי הגלובליזציה, משפיעים כיום השפעה דרמטית לא רק על שינויים מהותיים בקומונות אלא גם על מקומן, תפקידן, מעמדן, התנהלותן והשפעתן של הנשים . לשון אחר, הדימוי ההיסטורי על האישה ההוטרית המשתרכת הרחק מאחור בקהילה נוצרית אדוקה שאין בה שוויון בין המינים, דימוי זה אינו תואם עוד למציאות ימינו . מדוע הוזנח חקר הנשים ההוטריות בכלל ומדוע לא הרחבתי בסוגיית הנשים בספרי הקודמים ? הסיבה העיקרית לכך קשורה בהשגת המידע הכרוך במחקר כזה . העמקה בעניין מקומן של הנשים בקומונות איננה יכולה להתבסס על "מבט מעל", היא מחייבת התבוננות עמוקה וראיונות עומק הכוללים חדירה לנושאים אישיים ואינטימיים מתוך ציפייה – שלא בהכרח עשויה להתממש – שהתשובות שתתקבלנה הן כנות ואמינות . על מנת שכך יהיה, חייב להיווצר אמון מוחלט בין החוקר לנשים שהן מקור המידע העיקרי . אלא שאמון לא יכול להיבנות אלא בתהליך ממושך שבו "הוכיח החוקר את עצמו" . לפיכך, חוקר מיומן העוסק בחקר קהילות כמו הקומונות ההוטריות יימנע מלעסוק בסוגיית הנשים אם לא יחוש שאמון כזה כבר נבנה, וגם אז אפשר שיתאכזב . רק בודדים, אם בכלל, מבין חוקרי ההוטרים בעשרות השנים האחרונות, הצליחו ליצור קשרי אמון וקרבה עם נשוא מחקרם . ככלל, ההוטרים מבדלים עצמם מהעולם החיצוני, אך ענף השמידלויט ( ובוודאי הזרם הליברלי שבו ) פתוח יותר למבקרים מבחוץ . עם זאת, אין זה מקובל אצלם לאפשר למי שאינם הוטרים לשהות בקומונות זמן ממושך . למרות זאת, לנו הדבר התאפשר בזכות ידידות עמוקה שהתפתחה בינינו לבין כמה וכמה קומונות מאז אמצע שנות התשעים של המאה הקודמת . במסגרת ידידות זו התארחנו מספר פעמים בקומונות ההוטריות, כל פעם לפרק-זמן של שבועות אחדים, והוטרים, ובכללם שלושה מיניסטרים, מורה לגרמנית וחברה באחת הקומונות התארחו אצלנו בישראל . כמו כן אנו מנהלים שיחות טלפון קבועות עם הקומונות . כך גם קיבלנו מהם את ספר התקנות של ענף השמידלויט ומקורות ראשוניים אחרים . במהלך ביקורינו בקומונות ניתן לנו חופש פעולה מלא, יכולנו לראיין חברות וחברים ולהשתתף השתתפות פעילה בסדר היום בקומונה .
|
|