|
עמוד:11
11 מחשבת האינסוף מתפצלת בין שני המוקדים הללו, האל ( הדתי ) והכסף ( החילוני ) , המהווים את אובייקט-סיבת האיווי שלנו ; הם גם הגורמים לפועלנו ולחיינו, וגם, לטוב או לרע, מטרתם . במילים אחרות, כדי להתקשר עם האינסוף אנו יכולים היום או להאמין בדת כלשהי או לדבוק 3 ב"דת הקפיטליזם" ( כפי ששיים זאת ולטר בנימין בשנת 1921 ) . בניגוד לאפשרויות רווחות אלה, בחמש ההרצאות שלהלן אציע דרך אחרת להיות בקשר עם האינסוף . דרך זו הינה פילוסופית, ואציגה כפרשנות ביקורתית לסיפורי הבריאה - הסיפור המקראי 4 הדרך הפילוסופית, שאינה חילונית או דתית, והסיפור המדעי . מציעה במקום האל והכסף שאפשר למעשה להיות אינסופיים דרך מוחלטות המחשבה עצמה, וליתר דיוק דרך חיים לאורן של אמיתות נצחיות . אך מה הכוונה בדרך "פילוסופית", והיכן היא ניצבת ביחס לדת ולמדע ? כפי שאראה בהרצאה הראשונה, אפשר להתגבר על המתח הפופולרי בין המדע לדת, למשל בנוגע לענייני העולם והאדם, אם בוחרים בדרך הפילוסופית . דרך זו מבהירה לא רק את ההסברים הדתיים והמדעיים, אך גם את סיבת הניגוד המדומה ביניהם . מטרתי בכך אינה להפריך את הדת או את המדע, אלא להציב את הפילוסופיה כתנאי האפשרות לעצם הפרכה שכזו . 3 . אפשר לטעון שבניגוד לעמדה הדתית ניצבת העמדה המדעית, הקשורה אף היא לחילוניות . אך מעבר לקשר הסבוך הזה, שעליו עמד ובר, הצבה כזו משמעה הניגוד בין דת ומדע שעליו אני מנסה לערער . יתר על כן, המדע היום כלל לא מציע אפשרות לקשר מוחשי עם אינסופיות היקום לנוכח הטענה הרווחת לסופיות הקיום . ואם נמנע גישור מדעי בין הסוף לאינסוף, אז העמדה החילונית מתמצה בפנטזיה היסודית של "אינסוף ( = ) כסף" . 4 . בפרט, הדרך הפילוסופית המוצעת כאן חוצה את הגבול המקובל שבין פילוסופיה "אנליטית" אמריקנית לבין פילוסופיה "קונטיננטלית" אירופית . בכך, היא נבדלת מזרמי ההגות הפוסט-מודרנית, ההרמנויטית והאנליטית הרווחים כיום, השותפים להפרדה בין פורמליות ( ועובדות ) לביקורתיות ( וערכים ) , לביטול האפשרות לאמת ולאימוץ השפה כאתר החשיבה .
|
|