מבוא

עמוד:13

זהות חצויה 13 חמש היצירות שמובאות לדיון בספר זה עוסקות בשאלות של זהות וקיום ודנות בסוגיית ההגירה והמקום . בתוכנן הן ממחישות את האתגרים שעומדים בפני היחיד והחברה ומדגימות את הבעיות הקולטורולוגיות, משברי הזהות והגבולות שמצויים ביחסי הגומלין שבין מדינת הלאום ובין מדינת ההגירה, ומעניקות ביטויים מגוונים, צורניים ותמטיים למצוקות ולאתגרים שאיתם מתמודד היחיד בזיקתו למעגלי השתייכות וזהות . סופרי היצירות שמובאות לדיון בספר עלו לארץ בילדותם וניצבו בראשית עלומיהם על צומת דרכים שסוע, חצויים בין שתי המולדות, בין המוכר לזר ובין מה שקיים ועודנו . הם חוו את תהליך הסתגלותם בארץ חדשה במקביל לעיצוב אישיותם הבוגרת המתהווה . נראה שהבחירה לכתוב בעברית מספרת אף היא דבר או שניים על תהליך הסתגלותם לארץ, ואפשר לשער שבחירה זו נותבה במכוון אל הקורא הישראלי ונבעה מרצונם לשקף עבורו את סיפור העלייה ולנסות ולגשר על מה שאינו ניתן לגישור : הקרע התרבותי והמנטלי שחוו, אשר זועק מכל אחת מהיצירות . קרע זה שהפריד בין החיים בישראל לאלה שהותירו ביבשת רחוקה ואחרת, ממחיש לקורא היטב כי אף שעלו לארץ בגיל צעיר אין לטעות ולחשוב כי הם צלחו בנחת את חבלי הקליטה והלשון הרוסית נשכחה מפיהם . שפת אימם והמנהגים התרבותיים מבית אבא לא נשכחו מהם אף לא לרגע . כמו כן, החיבור עם השפה העברית לא היה בהכרח בחירה טבעית . יחד עם זאת, ברור שהחיבור בין השפות השונות הוא בעל 5 נוכחות חשובה ומוליד שפת כתיבה חדשה בספרות העברית . 5 . מסיקה ‑‑ לובימסקי, ,2015 24 - - 41 . ראו גם : 181 2009, , Tauber

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר