|
עמוד:10
] 10 [ פ י ק צ י ה המגיב לתוכנית הטלוויזיה ועוד ) , יש כמה נקודות מבט וכלים ייחודיים אשר יכולים לתרום רבות לדיון האקדמי בישראל . זאת ועוד, מכיוון שבזמן האחרון הולך וגובר בעולם הרחב העניין האקדמי בטקסטים של הטלוויזיה הישראלית — אם בשל איכותם, אם בשל השיח שהם מעוררים ואם בשל הצלחתם בשנים האחרונות והעניין הגלובלי בהם — אנו מקווים שיותר חוקרים וחוקרות ייעזרו בכלים שמעניקים לימודי הטלוויזיה כאשר יפנו לחקור את הטלוויזיה הישראלית בכלל ואת הדרמה הישראלית בפרט ; המטרה היא להדק את המחקרים ולהתאים אותם לדרישות העולות בכתבי עת ובכנסים בנושא טלוויזיה . חלקו הראשון של המבוא יבחן אפוא את הדיסציפלינה של לימודי טלוויזיה באקדמיה, יציג את מקורותיה ויתמקד במתודה המכונה “קריאה טקסטואלית" . חלקו השני של המבוא יתמקד בז'אנר העומד במרכז ספר זה, הדרמה, ויבחן אותו כז'אנר בעל מאפיינים ייחודיים . חלקו השלישי של המבוא יציג בקצרה את התפתחותה של הדרמה הישראלית בטלוויזיה מראשית ימיה עד סוף העשור השני של המאה העשרים ואחת מתוך תפיסה שמדובר באתר התרחשות אמנותי ותרבותי חשוב . חלקו האחרון של המבוא יציג את הרציונל של מבנה הספר כולו ויסקור את המאמרים המופיעים בו . לימודי טלוויזיה — מקורות ואתגרים מהם “לימודי טלוויזיה" ? והאם אפשר בכלל לדבר על תחום מחקר או דיסציפלינה של “לימודי טלוויזיה" ( כפי שמדברים למשל על “לימודי ספרות", “לימודי קולנוע" או “לימודי תיאטרון" ) ? שאלות אלו שבות ועולות בחקר 3 והתשובות הניתנות נוטותהטלוויזיה, הנוטה מעצם טבעו להיות רפלקסיבי, להשאיר את גבולות המחקר אמורפיים . עם זה, ללא יומרה להציע תשובה חד-משמעית לשאלה “מהם לימודי טלוויזיה ? " דברי הפתיחה למבוא זה ינסו להכניס מעט סדר בכאוס, להצביע על ייחודיותם של לימודי טלוויזיה בעולם האקדמי, לבחון את האתגרים והסתירות שניצבים בפני החוקרים ולחדד את ייחודה של הקריאה הטקסטואלית . את מיפוי “לימודי הטלוויזיה" יש להתחיל בהבחנה בין התופעה שבה חוקרים מבקשים “ללמוד את הטלוויזיה" ( “to study television” ) ובין
|
|