|
עמוד:13
שירה מזרחית 13 האוניברסליזם המופרז מתבטא בכך שמסרבים להכיר בהבדלים תרבותיים, בשם האחידות של הגזע האנושי והרב – גוניות של האינדיווידואלים [ … ] . אנחנו כל כך עסוקים במלחמה בסטריאוטיפים, בתיאור של ה – "אחרים", עד שבסוף אנחנו בכלל שוללים מה"אחרים" את הספציפיות שלהם . [ … ] האוניברסליזם כביכול, של רבים מהתאורטיקנים בעבר ובהווה, אינו אלא אתנוצנטריות לא – מודעת, השלכה של המאפיינים שלהם באופן נרחב . מה שהוצג כאוניברסלי, היה תיאור מדויק של גברים לבנים במדינות מערב – אירופאיות . אך הכישלון הזה, לא צריך להוביל אותנו לזניחת הרעיון של האנושיות המשותפת, הדבר יהיה אף מסוכן יותר מאוניברסליזם אתנוצנטרי . לפיכך, האוניברסליות המוגבלת של העבר, צריכה להיפתח ככל האפשר, עד שהיא תוכל לקחת בחשבון גם את הרב – גוניות של התרבויות וגם את ההבדלים שקיימים בתוך תרבות אחת ( הבדלים תוך – תרבותיים ) ( 374 - 373 : 1986 Todorov ) . טודורוב מציע להשתחרר מהמשמעות הצרה, המדירה, של המונח אוניברסליזם, ולהגדירו מחדש בצורה רחבה, דיאלקטית, שאינה מוותרת על נקודות מבט היסטוריות וגיאוגרפיות פרטיקולריות . התפיסה הרחבה שדרשה לכלול את גווני התרבות שטושטשו והועלמו בחסות ההומוגניות האוניברסלית, חלחלה גם לתרבות הישראלית, ואפשרה ליוצרים וליוצרות להציע את נקודת המבט האתנית שלהם . התפיסה הרחבה היוותה נקודת מוצא חדשה למאבקם של היוצרים והיוצרות למען הגדרתו מחדש של הקנון הספרותי, באופן שלא ידיר אותם מתוכו . נדמה, כי גם הביקורת למדה עם הזמן להכיר שכתיבה מזרחית אין פירושה עמדה של הצטמצמות אלא של התרחבות, של כתיבה מתוך 6 של גילוי תחומי מגע רבים בין העולם הפוליטי מקומות מודרים ומודחקים, 6 . דן מירון הביע זאת בעקיפין כאשר כתב על ספרות של מהגרים החודרת לתוך הספרויות הלאומיות המבוססות . אולם הוא נמנע מלהצביע על נוכחותה של ספרות של מהגרים מזרחים בישראל, ומעדיף בינתיים להפנות את המבט אל התופעה הבין – תרבותית הזו שרווחת בחמישים השנים האחרונות : "בכל אחת מן המסגרות המזוהות עם הספרויות הלאומיות הגדולות והקטנות רחש מתחת לפני השטח עולם של אפשרויות תרבותיות – לשוניות – ספרותיות מודחקות ומודרות מטעמי הבדלים אתניים, מגדריים, ופוליטיים . עולם זה התפרץ אל פני השטח של התרבות המערבית בחמישים השנים האחרונות והוא מציף אותה בקצב מואץ והולך . הספרויות הלאומיות ה'גדולות' נאלצות להסתגל לעוצמת המבע של סופרים שאינם בני התרבות שהולידה כל אחת מהן ושלשון אמם אינה הלשון שבה הם יוצרים, או שהם אינם בני הקבוצה
|
|