|
עמוד:13
מבוא 13 להתמודד עם הפער בין הסובייקטיבי המתגלם באמנות לבין האובייקטיבי המתגלם במדע, באמצעות שימוש בממדים בין – סובייקטיביים . הכישלון של הפוזיטיביזם להבין את העולם קשור ברצונו להעמיד את עצמו מחוץ ל"עולם החיים" . הסובייקט משוקע ביסוד אינדיווידואלי ובוחן את תחושותיו שלו ללא מחויבות לסביבה המקיפה אותו — עולמו הפנימי הוא מרחב הפעולה העיקרי שלו . הבין – סובייקטיביות מאפשרת הכלה של עולם התופעות החברתי בתודעה ולא יציאה ממנו, אך בו בזמן התודעה מתפתחת במגעה עם התודעה ה"אחרת", דבר המאפשר תהליך של זיקוק מעודף סובייקטיביות . הסובייקטים מקיימים תהליך של אוניברסליזציה והכללה תוך כדי המפגש ביניהם ; התרבות החזותית והייצוג החזותי משמשים זירה אידיאלית לבין – סובייקטיביות שכזו . היוצר מניח באופן פומבי את המסמן ובכך הוא מצהיר על פרשנותו לעולם באמצעות האובייקט . השימוש באובייקט המעוצב ) פיזית אך גם ערכית ואסתטית ( במרחב הציבורי מבטא קבלה של עמדה פרשנית זו או דחייה שלה מצד הקהל . הניסיון להבין את העולם אינו חייב להיעשות רק בעזרת טענות לוגיות פורמליות, הוא יכול להתבהר באופן משכנע לא פחות באמצעים ייצוגים עיצוביים וחזותיים . הבין – סובייקטיביות ) כתחליף אפשרי לאובייקטיביות ( מבקשת זירות שבהן ניתן www . e - mago . co . il / Editor / history - 1109 . htm
|
|