פתח דבר

מתוך:  > שלשום היום > פתח דבר

עמוד:11

11 מצטיירים כמימוש של טקסט שכתב מחבר עלום ושסופו ידוע : " הלא- 8 רצוניוּת הקדורנית של המתרחש סביב מזכירה מאוד טקסט ספרותי" שהריאליסטי נושק בו לפנטסטי ושההיגיון המנחה אותו הוא כשל מעשייה מפחידה . שמי גוגול המעורפלים מסתירים את שמיו הבהירים של פושקין, הקרוב הרבה יותר אל ה"כלל-אנושי" . היות שסטפנובה, כמשוררת, "חווה כל רגע ביוגרפי שלה, כנגד מאמציה ורצונה, בשני ממדים - בממד הפיזי-היומיומי ובממד 9 ספרות והוויה שלובות לדידה זו בזו ללא הפרד . הטקסט 'הפואטי'", הוא לה בראש ובראשונה סיבה להרהר באדם ( ובכך היא מרחיבה את גבולות ביקורת הספרות ) , ולכן המסה, כסוגה שעטנזית חוצה גבולות, היא כלי הקיבול המתאים ביותר לכתיבתה ולראיית עולמה . אפשר למצוא הקבלות מסוימות בינה לבין מרינה צבטייבה, שהייתה לא רק מאמהות השירה הרוסית המודרנית אלא גם אחת מכותבי המסות הבולטים בספרות הרוסית . אצל שתיהן העיסוק בספרות אינו אסתטיזם לשמו או משחק בחרוזי פנינים ; אך כתיבה על ספרות הייתה, בין השאר, דרכה של צבטייבה לקרוא את עצמה ( לא לחינם אחת המסות המפורסמות שלה נושאת את הכותרת "פושקין שלי" ) , ואילו לסטפנובה הספרות משמשת נקודת מוצא להגוֹת בהוויה האנושית, בהיסטוריה ובמקומו של האדם היחיד בה במרחב ש"היסטוריה זוטא והיסטוריה רבתי מחליפות [ בו ] מקומות, והיסטוריה רבתי חיה על חשבון חברתה, אפשר לומר - ניזונה ממנה, תופסת את החלל שלה, 10 כך הסיטה ההיסטוריה הגדולה "לערוץ גומאת את האוויר שלה" . 8 "בעודנו מתכוננים לחיות", ספר זה, עמ' 31 . 9 יֶבגֵנִיָה וֶזְ'ליאָן, "מטאפיזיקה של גוף ומקהלה", כתב העת זְנַמְיָה ( דגל ) , גיליון ,5 2012 : 4923 = http : / / znamlit . ru / publication . php ? id . 10 "שיחות בממלכת המתים", עמ' ,46 ספר זה .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר