פתח דבר: "שוליותו המרכזית" של האוצר הבכיר

עמוד:12

אוצֵר-גרילה 12 ואמצעים למימוש תערוכות ופרסומים . בשעתו אף יזם הוצאת ספרים עצמאית שקרא לה "אמנות ישראל" או "אקדמיה" . הדגש בפעולתו הוא באמנות מקומית, בישראל . ואכן, הוא אוצר והיסטוריון אקטיבי הפועל בשיתוף פעולה מלא עם השטח - עם אמניות ואמנים, ארכיונים משפחתיים ומוזיאונים פריפריאליים . הוא חוקר אמנות מקומית, הוא "גואל" אותה - "מתקן חורים" בנתיב המרכזי של תצוגה ומחקר במשך עשרות רבות של שנים . גם במובן זה, הולמת את האוטוביוגרפיה שלו הכותרת אוצר גרילה, המדהדת את הנחייתו של צ'ה גווארה להישען על העם, לשאוב את הכוח והאמצעים מהשטח, לשתף פעולה עם רשתות פריפריאליות מקומיות . לא פעם עשה עפרת שימוש במושגים "מיפוי" ו"קרטוגרפיה" ביחס למחקריו המונומנטליים ולתערוכותיו שהתחקו אחר נופיה של האמנות המקומית ותהומותיה . במוזיאון חיפה לאמנות הוא אצר "רדי מייד אוצרותי" בשם "הוצאה לאור" ( 2010 ) . הוא העלה את מחסני המוזיאון, כְּמות-שהם, לאולם התצוגה, והציג את יצירות האמנות על רשתות האחסון, מגולגלות, מונחות בגבן . עפרת הקביל את התערוכה לפסיכואנליזה תרבותית המעלה תת-מודע תרבותי 4 אל סף ההכרה . בסרט אודותיו, שיצרה הבמאית יסמין סימן טוב, הוא העיד על עצמו ועל פועלו : "מהו חקר התולדות אם לא מסע אל הזיכרון המודחק . מיהו ההיסטוריון אם לא סוכנו של הזיכרון הקולקטיבי, זה שניזון גם מהזיכרון האישי" . 4 כבתוך שלו - אמנות ישראלית ברשות היחיד , בימוי יסמין הדס ליפשיץ-סימן טוב, ישראל 2017 , 43 דקות .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר