מבוא

עמוד:10

10 | הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ׳יק, ד מן הסערה ) מתוך שילוב חוויותיו האישיות . כן הצהיר על עצם הכתיבה כפעולה תרפויטית בפתיחת המסה ״איש האמונה הבודד״ . בכוונתי להציג שלושה גורמים המניעים ומעצבים את ממד העומק של האישיות בכתיבתו הפילוסופית של הרי״ד : ( א ) ה מ ד ע ן ו ר א ש ה י ש י ב ה . המסורת המשפחתית המאיימת והמעיקה, לאמור דמויותיהם של הסבא ( ר׳ חיים מבריסק ) , הדוד ( ר׳ זאב סולובייצ׳יק ) והאב ( ר׳ משה סולובייצ׳יק ) . ב״איש ההלכה״ צייר הרי״ד בקווים עדינים אך החלטיים את דמותם המעוצבת והנוקשה של אבותיו . דמות זו חופפת ומתלכדת עם דמותו של המדען ( על פי האידאליזם ההכרתי של הרמן כהן והגישה הקונבנציונליסטית בפילוסופיה של המדע ) : היא חיה בעולמה ההכרתי, שאין מעבר לו ולא כלום . פעילותם של הלמדנים המופלגים של משפחת סולובייצ׳יק נגזרת באופן מוחלט מתבונתם ומהכרתם, ואין הם חורגים ממנה כלל . למדנים אלה בזים לעולם החוץ-הכרתי, לאמור החוץ- למדני . מבחינתם רק הלימוד הנהוג בישיבות הליטאיות הוא קריטריון של אמת ושל עובדתיות . כל מה שמחוץ לו, למשל פסיקת הלכה או חוויה רגשית, הוא מעורפל וקלוש בעיני הלמדנים, ולפיכך הם אדישים אליו לחלוטין . כאמור דמות הלמדן ממשפחת סולובייצ׳יק חופפת את דמות המדען . לכאורה מדובר ב המ ר ת העולם המתמטי-הפיסיקלי המופשט של המדען בעולם הלמדני המופשט של סדרי העיון בישיבות הליטאיות . אולם בעיני הלמדן אין שום ה מר ה, מאחר שהוא נסמך על מסורת הגר״א, דהיינו שהלימוד העיוני בישיבות מושתת על הכרה מופלגת של המדע . כמו כן הרי״ד ערך רדוקצייה של ההלכה לשיעורים ולמידות, כלומר לממד המתמטי-הפיסיקלי שלה . בקיצור, איש ההלכה, שהוא הלמדן איש בריסק, שותף לאלוהים ביצירת עולמות ( הכרתיים ) , ואף יותר מכך . דמות המדען חופפת ומעיבה על כל פועלו הרעיוני של הרי״ד . על אף נטיותיו ההגותיות השונות לחלוטין, המושכות לכיוון הקיום המיוסר והקרוע, נאלץ הרי״ד שוב ושוב להתחשב בדמות המדען בעלת האישור 1 ראה ד׳ שוורץ, הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ׳יק, א, רמת גן תשס״ח .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר