|
עמוד:14
14 גבריאל קאבאליון יונג הדגיש שהתוצרים הנפשיים אשר נקראים סמלים זוכים להרחבה תרבותית והכרתית דרך אמנות, חלום, מיתוסים, אגדות, טקסים ופולקלור . הם מתבטאים באופן ספונטני בחלומות, בחזיונות וביצירות אמנות ( כמו סרטים ) . הם אינם מוגבלים למקום 21 יונג הניח או תקופה, והם מייצגים טווח רחב של משמעויות . שישנו תחום לא מודע עמוק, שאותו כינה "תמונות קדמוניות" או "הלא – מודע הקולקטיבי", ובשלב מאוחר יותר בחייו כינה אותו "הנפש האובייקטיבית" . ב ספר האדום של יונג שפורסם לפני שנים מספר עולה עוד מונח שראוי לציון : רוח המעמקים ( spirit of 22 the depths ) . תוויות מגוונות אלו מצביעות על העובדה שרמות עמוקות של התודעה האנושית ( הלא – מודע ) אינן מורכבות רק מהדחקות של האני הפרסונלי או מתכנים טראומתיים ( על פי התיאוריה של פרויד ) , אלא גם מגורמים טרנס – פרסונליים, שהם מעבר לממד האנושי הגשמי . כאשר ביטויים רוחניים כמו חלומות, פנטזיות ויצירות אמנות מקושרים לנפש האובייקטיבית, יש להם גם מאפיינים אוניברסליים : הם יכולים להפעיל משיכה יוצאת דופן על המודע, להתעלות מעל אסוציאציות פרטיות גרידא . האסוציאציות עולות באופן ספונטני, מחוץ לכוחותיו של הרצון ההכרתי . במילים אחרות, הן נושאות כמויות אדירות של אנרגיה ובעלות השפעה ממריצה . נוסף על כך הן מעידות על מציאות נפשית אשר לכל אחד יש גישה אליה, אבל היא מתעלה מעל לגבולות של ההיסטוריה 23 האישית . במילים אחרות, לצד הסמלים האישיים יותר קיימים סמלים 24 מכאן המונח "ארכיטיפ" כמושג אוניברסליים כלל – אנושיים . פסיכוסומטי המקשר בין הגוף לנפש . ניתן לזהותו בהתנהגויות גלויות, בייחוד אלו שמתקבצות סביב החוויות הבסיסיות והאוניברסליות כמו לידה, ילדות, חתונה, בית, זכריות ונקביות, רשע, חוכמה, זקנה, שינוי, מסע, סמכות, אימהות, מוות, חוק,
|
|