|
עמוד:14
אבי שחף 14 ‑ האם המנהיגות שלי כמנהל בית ספר היא מנהיגות מכבדת אדם ? ‑ כיצד התלמידים שלי רואים אותי כמורה שלהם ? ‑ האם כיועצת חינוכית אני מודעת מספיק למצבים של כבוד ושל חוסר כבוד בבית הספר שלי, ואיך אוכל להשפיע על קידום תרבות בית ספרית מכבדת אדם ? ‑ אילו חוויות של כבוד וחוסר כבוד זכורות לי כתלמיד בשנות נעוריי ? הספר נע על פני כמה צירים : תוכן מול תהליך ; סיפורים אופטימיים לצד סיפורים קשים של השפלה, פחד והתעמרות ; שילובים בין רגש, קוגניציה והתנהגות . כל אלו מזמינים את הקורא להתבונן על מורכבותו של ערך כבוד האדם בחיי בתי ספר . בפרק הראשון מוצגים סיפוריהם של 26 מרואיינים, שנענו להזמנה לספר סיפור של כבוד . הסיפורים מובאים כלשונם, ללא הסברים או פרשנות ; הפרק השני כולל הסבר כללי על התפיסה התיאורטית ועל העקרונות המתודולוגיים של שיטת הניתוח הנרטיבית, והשפעותיה על אפיוניו של המחקר הנוכחי ; בפרק השלישי מובא ניתוח של הסיפורים, בהמשך ישיר להסבר המתודולוגי, אגב התמקדות בשתי שאלות המחקר שמפורטות בראשיתו ; הפרק הרביעי סוקר את ההיבטים המושגיים והתיאורטיים המגוונים של ערך כבוד האדם, והפרק החמישי מציג תובנות בנוגע למשמעויותיו של כבוד האדם בבתי ספר בישראל . ייחודיותו של הספר בשילוב בין תפיסה וכלים של פיתוח ארגוני, ובין כבוד האדם כתמה מרכזית בצירוף גישה נרטיבית . תקוותי היא שספר זה יחדש ואולי יפתיע, יחדור ללבבות ויעורר שאלות ; שאיפתי היא שהוא יתרום, ולו במעט, לחיזוק המודעות לחשיבותו ולמרכזיותו של ערך כבוד האדם בחייהם של ארגוני חינוך ושל אנשי חינוך .
|
|