פתיחה

עמוד:12

12 יונתן ונטורה 3 יש הטוענים שעיצוב תעשייתי מתחילים בראשית המאה ה – 18 . החל להשפיע על העולם המערבי כבר בתערוכה הבינלאומית ב – Crystal Palace ב – 1851 . כיום עולם העיצוב מוביל מגמות של קנייה, אסתטיקה, פונקציונליות, אמנות, תקשורת, סמיוטיקה, היסטוריה של עיצוב ותולדות האמנות, אבל למרות חשיבותו הוא אינו תופס מקום מרכזי בשיח האנתרופולוגי ובמדעי החברה בכלל . אנחנו חיים במידה רבה בחברה שבה כמעט כל הסובב אותנו הוא 4 בהמשך נראה שההגדרה של "מוצר" או "חפץ" היא מוצר צריכה . בעייתית, והיא תהיה אחת השאלות במחקר הזה . הבה נביט סביבנו ונמנה את מספר החפצים המעוצבים שבהם אנחנו משתמשים . בכמה חפצים אנחנו כותבים ( אפשר לחלק אותם על פי צבע, פונקציה וסגנון ) ; על מה אנחנו כותבים ; כמה מוצרי חשמל קיימים בסביבת העבודה ובסביבת הבית ; כמה מוצרים סביבנו מתקשרים אתנו דרך ממשק ממוחשב ; אילו רהיטים ממוקמים בסביבת העבודה שלנו ; מאילו חומרים בנויים המוצרים הללו ; האם נעים לנו לגעת במוצרים מסוימים לעומת אחרים ; אילו חפצים אנו לובשים ולאילו מצבים ; מה "סוגר" את הבגדים העוטפים אותנו ; מי עיצב את הנעליים לרגלינו ; באילו חפצים אנו משתמשים כדי להתנייד . אנחנו מוקפים חפצים מעוצבים . עולם החפצים המעוצבים עוסק בחיי היומיום . אלה חפצים שבהם אנחנו נוגעים, משתמשים, מעבירים ממקום למקום, ולמעשה מבנים את המציאות שבה אנו חיים . כמו באנתרופולוגיה, הנוקטת גישה הוליסטית לבחינת הסובב אותנו ומתמקדת באדם כנקודת התייחסות, כך גם המעצב התעשייתי עוסק ומשפיע על האדם עצמו, על סביבת חייו ועל חיי היומיום של כולנו . מכיוון שלדעתי יש הקבלה מסוימת בין עולם העיצוב התעשייתי ובין העולם האנתרופולוגי, ארצה לבחון בעבודה זו את עולם העיצוב מנקודת מבט אנתרופולוגית .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר