הקדמה

עמוד:8

8 אורן אֶרגז בהיבטים של חיפוש משמעות בחיים וחקר ההוויה . כניסתם של התרגולים הללו ללב החינוך הציבורי, החל מגילי גן וכלה בהכשרות מורים ובחינוך הגבוה, התרחשה בעקבות כניסתם לעולם הרפואה והטיפול ובמקביל לשילובם בעולם העסקים והארגונים . אף על פי כן זהו מהלך שאיננו מובן מאליו כלל . מדובר בתרגולים שלרוב מקורם במזרח-אסיה, ושעד לא מזמן נחשבו לעניינם של מחפשים רוחניים . במהלך תקופה קצרה יחסית הם הלכו והפכו מקובלים במוסדות חינוך ציבורי בארץ ובעולם, שבהם התרגלנו לראות פעילויות בעלות אופי שונה מאוד . מה בין מדיטציה לבין חינוך ? האם ישנו קשר בין תרגולים כמו מיינדפולנס או שיטת פלדנקרייז למקצועות הנלמדים בבתי ספר כמו מדעים, היסטוריה וגיאוגרפיה ? האם בשילוב של מיינדפולנס בחינוך ציבורי יש משום "הדתה" נוכח מקורותיו הבודהיסטיים של התרגול ? מהו תפקידם של המדע ושל חקר המוח במהפכה הזאת וכיצד המדע מתמודד עם מסורות החוכמה העתיקות שמהן צמחו תרגולי התבוננות ? האם המהפכה השקטה הזאת איננה אלא אופנה חולפת במערכת חינוכית שמשוועת לשינוי ? - הדיון בשאלות אלו וברבות אחרות עומד בלב ספר זה . הספר מתאר את המהפכה השקטה בחינוך מתוך נקודות מבט רבות ושונות, בכלל זה : מבט סוציולוגי שיחשוף את היקפיה ההולכים וגדלים של המהפכה הזאת ; מבט פסיכולוגי-מוחי על התרגול בהקשריו החינוכיים ; מבט היסטורי-פילוסופי שלאורו יוצגו מקורות התרגולים והיחס שלהם אל מקורות החינוך ; מבט מהשטח שיציג יישומים של תרגולי התבוננות בחינוך, וגם מבט פנימי על חוויית התרגול ועל מהותו . באמצעות נקודות המבט הללו אציע דרכים שונות להבנה של מה שמתחולל לנגד עינינו בשדה החינוך ובמחקר האקדמי ואצביע על כיווני ההתפתחות והפוטנציאל של המהפכה השקטה הזו, לצד הביקורות, הקשיים וההתנגדויות שעולות כנגדה . בנוסף לכך, הספר יחשוף גם את התפיסה החינוכית שלי ככותבו .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר