|
עמוד:9
9 |פתח דבר ואם כן ממילא איכא לעג, שאף על פי שהם עוסקים בהלכות אחרות . אם כן יש לה ללמוד בדברים דידה, ואיכא משום לעג מה שאינה לומדת, וקל . ועיין עוד שם עמ' ר"ד, לברכות כ' ע"ב : אמר ליה רבינא לרבא, נשים בברכת המזון דאורייתא או דרבנן, מה שכתב שם . והרי אם דואגת ההלכה ללעג ולגנאי ופגיעה בכבוד האשה המתה, על אחת כמה וכמה לכך שיש לחוש לכבודן של הנשים בחייהן חיותן . אמנם, ברור כי לא תמיד ישנה דרך הלכתית לענות על דרישה הבאה מתוך צער, ויהיה על הפוסק למצוא את הדרך לפיוס ואולי לדרך חילופית . ראה קת האחרונים בענין הזרעה מלאכותית לאשה פנויה,לדוגמה את מחלו Halachik , בספרו David Lichtenstein שסוכם יפה בספרו של OU ( בהוצאת ,2017 ח"ב, ניו יורק Debates of Current Events מאידך, מצאנו כי חכמינו ז"ל התירו דברים 6 . 233 - 211 ) , עמ' Press 7 לעשות נחת רוח לנשים" . מסוימים שהיו בהם משום איסור מסויים "כדי ( ראה להלן פרק א' ) , ושוב נשאלת השאלה : באלו מקרים ניתן להשתמש בכלל זה, ומה מגבלותיו . לא נוכל לענות על כל השאלות הללו, ואולם נתייחס לחלקן לאורך חיבור זה, וניוודע למגוון הדעות והשיטות הקיים בספרות הפוסקים בתחומים מגוונים אלה . על ספרים שונים, מצאתי פה ושם התייחסויות שונות להלכותאכן, בעברי נשים, ואין בידי לציין את כולן . אולם כדוגמא נביא את אשר מובא בשו"ת ליטא ) , ירושלים – מגן שאול, לר' שאול קצינעלעבויגן . ( רבה של שילאל תשמ"ט, סי' ל', עמ' נ', וזה לשונו : גאבד"ק וואינוטא . להרב המאה"ג וכו' מו' עזרא אלטשולער תרנ"ג . על מה שכתב באו"ח סי' תרי"ט סעיף ב'על דבר אשר תמה מר בליל יום הכפורים ומחרתו אומרים ברוך שם כבוד מלכותו בקול רם, ובמגן אברהם שם ( ס"ק ח' ) הטעם דאנו דומין למלאכים ולכן מותרין אנו בזה עיין שם . ואם כן, לפי מה שכתב מגן אברהם ( סק"ו ) ] דאין נשים צריכות לעמוד, גם בסי' תר"י במגן אברהם סק"ה [ סק"י דאין הנשים לובשות לבנים משום דאין יכולות להיות כמלאכים דעיר גבורים כתיב וכו' עיין שם, ואם כן לפי זה לא יאמרו ברוך שם
|
|