פתח דבר

עמוד:8

סדר נשי| 8 ואף הכלל "לעשות 5 רייתא,הזה תקף גם למצוות מדרבנן או אך ורק מדאו נחת רוח לנשים" . השאלות האלה נדונו בפרק ראשון ובפרקים נוספים לפי ימצא - הצורך . זאת ועוד, בהערות השונות המפוזרות על פני כל הספר . "ד נושאים רבים השייכים ל"סדר נשיהקורא התייחסות לעו אל יעקבבפרשת ויצא ( בראשית ל, א ) נאמר : "ותקנא רחל באחותה ותאמר "ויחר אף – הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי", ומהי תגובתו של יעקב ? יעקב ברחל ויאמר התחת אלהים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן" ( שם ב ) . על כך מצינו במדרש ( בראשית רבה פרשה ע"א פיסקה ז' ) : "אמר לו הקדוש פניחייך שבניך עתידים לעמוד ל - ברוך הוא : כך עונים את המעיקות ? ! בנה" . נשאלת השאלה בכל העניינים הללו : האם דרישתן של נשים למעין שיויון בתחומי הלכה מסוימים וצערן כאשר מתקבלת תשובה שלילית, נכנסים לקטגוריה זו של : "כך עונים את המעיקות ? ! " ? כלומר, הקב"ה מבקר את יעקב אבינו על חוסר רגישותו כלפי צערה של רחל אשתו . : בשו"ע ( או"ח סי' מ"ה סע' א' ) נפסק : "אסור ליכנס בביתומענין לענין הקברות או בתוך ארבע אמות של מת, ותפילין בראשו, משום לועג לרש ( משלי יז, ה ) ", והלום חזיתי במשנה למלך הלכות אבל י"ג ט', והובא בצל"ח לברכות י"ח ע"א ( ד"ה אבל ) , את השאלה : האם הכלל של "לועג כלומר האם הלכה זו תקיפה אף כאשר מדובר בקברלרש" שייך גם בנשים, , או כאשר אשה מתה מוטלת לפניו ? של אשה תשובה לכך מצאנו בספר אמרי שפר, של ר' שמעון דייטש, על מס' ברכות ( י"ח ע"א ) , ירושלים תשס"ה, עמ' קע"ו, על פי האהל מועד, ( הובא בב"י וברמ"א או"ח סי' ע ) : חייבות מיהו בפסוק ראשון,אע"פ דנשים פטורות מקריאת שמע, ואיכא לעג מיהא מפסוק ראשון . וגם בתפילה יש לומר כיון דנשים ואסור אפילו מפניחייבות בתפילה איכא משום לעג בהנהו תרתי, גם אפשר אפילו להניח תפילין איכא משום לועג לרשכבוד נשים . . . ותכיון דמיכל בת שאול היתה מנחת תפילין, ולא מיחו בה . ככל מצ עשה שהזמן גרמא, אם כן גנאי לה לאשה שהם לובשים תפילין והיא אינה לובשת . מה תאמר, הרי מכל מקום לא נהגה כן כל ימיה ונראהכא גנאי ! מכל שכן דאי - בעודה בחייה כמיכל בת שאול ? שגם בסתם לימוד תלמוד תורה איכא גנאי, שהרי נשים בברכת וו בכלל לימוד תורה דדהו,המזון דאורייתא אומרים תורה משום דה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר