|
עמוד:13
פרק 1 : למידה בגישת ה - PBL | לאה קוזמינסקי, אמנון גלסנר, אולז'ן גולדשטיין | 13 גישת ה - PBL מבוססת על שילוב של כמה תאוריות : התאוריה של דיואי, המדגישה עד כמה חשוב שתלמידים יעסקו בבעיות אותנטיות מהחיים בתהליך של למידה פעילה בהנחיית מורה ( & Dewey Bentley, 1949 ) ; עקרונות התאוריה של ויגוצקי, המתמקדת בקשר בין קוגניציה ולמידה המונעת ממניעים חברתיים - תרבותיים ומתרחשת בהקשר חברתי ( 1978 Vygotsky, ) ; התאוריה של הכוונה עצמית ( 2008 Deci & Ryan, ) , העוסקת בלמידה אוטונומית, המתרחשת תוך מתן מענה לצרכים רגשיים בסיסיים : הצורך בתחושת אוטונומיה, בתחושת מסוגלות עצמית ובתחושת שייכות וקשר ( קפלן, 2014 ) . כמו טופלר ( 1984 ) יש הרואים ב - PBL פדגוגיה של הגל השלישי, גל הידע, זה שבא אחרי המהפכה החקלאית והמהפכה התעשייתית . למידה כזו מספקת מענה לצרכים תרבותיים של הגל השלישי, ובכללם הצורך ביחסים דיאלוגיים נטולי היררכיה, הצורך ברלוונטיות לקהילה ולסביבה, בהכלה של שונויות, בפרואקטיביות של תלמידים, בעיצוב למידה גמיש לפי זמן ומקום וביצירת מיקרו - פרקטיקות של מורים, המנחים את הלמידה הפעילה ברובה ( רם, 2011 ) . לומדים ומלמדים רואים בגישת ה - PBL גישה אותנטית ורלוונטית הן משום שעוסקים בה בנושאים המבטאים שאלות ובעיות מהחיים, הן בגלל דרך הלמידה, שמחקה למידה במקומות עבודה עכשוויים – למידה שהיא שיתופית ברובה, עבודה בצוותים ( 2016 Knezek & Christensen, ) . מטרות הלמידה יכולות להיות מגוונות : לצורכי הסברה שמקדמת התמודדות עם סוגיה של צדק חברתי, לצורכי הבנה של תקופה היסטורית ועוד . תוצרי הפרויקטים יכולים להיות שונים מאוד זה מזה : הפקת מחזה, מחזמר, תערוכת צילומים, סרט, קליפ, ריקוד, כתיבת נייר עמדה, בנייה של דגמים או מתקנים, כתיבה של ספר או תוכנית טלוויזיה ועוד . תוצרים כאלו עשויים להוביל לומדים לבטא את הקול האישי ואת נקודות החוזק הייחודיות להם . בהפקת מחזה, למשל, יש מי שיכתוב את המחזה ויש מי שיצייר תפאורה, ילחין את המוזיקה, יביים את המחזה, יעסוק בפעלולים טכניים, יעצב תלבושות, ישווק וייחצן ועוד . למידה בגישת ה - PBL מאפשרת ללמוד מושגים ותהליכים לעומק לצורך הפקת הפרויקט והתוצר שלו, ותוך כדי כך נבנה גם ידע חדש של תוכן ומיומנויות . הלמידה מתרחשת בהנחיית המורה, אך מתוכננת ומנוהלת במידה רבה בצורה
|
|