|
עמוד:7
פתח דבר | 7 הפדגוגית ובתפיסתה באשר למקומו של הלומד בתהליכי למידה והוראה . היא חושפת סיפור אישי שהוביל אותה לרעיון לחולל שינוי פדגוגי במכללה . בפרק השלישי – "אדוות המעיין המתגבר : תהליך הייזום, ההובלה וההפצה של חדשנות פדגוגית במכללה" – הכותבים אולז׳ן גולדשטיין, אמנון גלסנר ולאה קוזמינסקי מתבוננים בתהליך מנקודת המבט של ההנהלה האקדמית, אשר הובילה את תהליך השינוי ועודדה יזמות מלמטה ואימוץ של גישת ה - PBL בידי חברי הסגל . התבוננות זו מפרשת את תהליך השינוי לאור תאוריות העוסקות בשינוי ארגוני ובמנהיגות . בפרק הרביעי – "'למידה מבוססת משהו . . . ' : אימוץ פדגוגיית למידה מבוססת פרויקטים מנקודת המבט של המרצה" – בבי טורניאנסקי ומירב אסף מציגות מחקר שבחן את הצעדים הראשונים של המרצים ששילבו PBL בהוראה, את תפיסותיהם ואת לבטיהם בתהליך שעברו . בפרק החמישי – "'שני פנים למראה' : השיח בשני צוותים בתהליך של שינוי פדגוגי" – סמדר תובל ובתיה רייכמן מתארות את התמות שעלו בשיח בשני צוותים העובדים בשיתוף בתכנון ובהוראה של קורסים בשתי תוכניות הכשרה : צוות של מרצים המלמדים בשנתון הראשון וצוות של מרצים המלמדים את הסטודנטים בתוכנית שח"ף להסבת אקדמאים להוראה . את הפרק השישי – "פותחים דלתות בהדרכה לחדשנות פדגוגית" – תרצה לוין ושרמן רוזנפלד מקדישים למחקר שהתמקד במדריכים פדגוגיים שלמדו בסדנה שנתית וניסו לשלב את הגישה בעבודתם עם הסטודנטים . בפרק השביעי – "למידה מבוססת פרויקטים בעיני הסטודנטים" – אינסה רואה - פורטיאנסקי מביאה התבוננות של מרצה בתהליכי התנסות של הסטודנטים שלה בלמידה בגישת ה - PBL בקורסים ללימודי אנגלית . מחקר זה עקב אחרי שינויים בתפיסה של הסטודנטים ביחס לתפקידם כלומדים ולתפקידה של המרצה, כפי שבאו לידי ביטוי בשפה . גם הפרק השמיני – "למידה מבוססת פרויקט וחוויה מוטיבציונית - רגשית מיטבית בקרב פרחי הוראה : נקודות המבט של תאוריית ההכוונה העצמית ותאוריית הזרימה", שכתבו חיה קפלן וורד רפאלי, מבטא את קולם של הסטודנטים וממוקד בהיבטים מוטיבציוניים בתהליכי למידה בגישת ה - PBL . הפרק התשיעי – "אימוץ למידה מבוססת פרויקטים במכללה להכשרת מורים : מבט כולל על המחקר והתובנות ממנו" – מאת בתיה רייכמן ומירב אסף הוא פרק הסיכום . בפרק זה נעשתה אינטגרציה של ממצאי כל המחקרים ונידונו שאלות שנשארו פתוחות .
|
|