|
עמוד:13
מבוא 31׀ 'נוסח' שאול מהביטוי שטבע ביאליק כדי לתאר את סגנונו של׀ 3 לדברי ש"י אברמוביץ' ואת השפעתו על הספרות העברית . ביאליק, הנוסח של מנדלי מו"ס נתן לספרות העברית החדשה כלים לשוניים, סיפוריים ופיגורטיביים לתיאורה של המציאות המודרנית, וחולל מהפכה בדרך שבה יהודים יכולים לחשוב על זהותם . הנוסח הביטחוני, בדומה לנוסח של מנדלי, משלב יחד שפות שונות, ספרות, היסטוריה, מחשבה צבאית ועוד, ומעצב בהן כלים סיפוריים ופיגורטיביים שמאפשרים לדבר על המלחמה, לתפוס אותה כמציאות ולקבוע את משמעותה בתוך כדי ביצור הזהות של נמעניו . לנוסח הביטחוני כמה מאפיינים מרכזיים . אין הוא שייך לאיש, אין לו נמענים מוגדרים ולזהותם של מוסרי דברו אין חשיבות מיוחדת . הספרות היא איבר מאבריו, היא מבטאת אותו ומשקפת את נוכחותו בתרבות ואיבריו האחרים משתקפים בה . מאפיין דומיננטי נוסף הוא הלשון הזכרית שהיא שפת המובן מאליו של הנוסח, ואף על פי שיש בו מקום גם לנשים, מקומן לעולם מוגדר ומגודר בתוך עולם גברי אלים . ברוב ייצוגי המלחמה, שפת הביטחון מצטיירת כשפה לקונית, מבצעית, יעילה וראליסטית . הלשון הצבאית נועדה לקבוע יעדים, לתכנן מהלכים, לפקד ולציית — ולכן היא ישירה, חסכנית ועובדתית . מחקר זה טוען שעיקר פעולתו של הנוסח הביטחוני של חנה קרונפלד ( קרונפלד, בשולי המודרניזם ) , שהוא ניסיון להמשיג כתיבה היסטורית דרך המינוריות באמצעות הדוגמאות הלא-מייצגות בעיני המז'וריוּת, ואת התפיסה האקולוגית של אבידב ליפסקר ( ליפסקר, שירת יצחק עגן ) . על אלה כדאי להוסיף את המודל שמציע דן מירון ב'הרפיה לצורך נגיעה', במיוחד בגרסה האנגלית של הספר . למודלים האלה יש כוח הסברי רב, אך הם גם מקבלים הלכה למעשה את המודל העיקרי של המחשבה הדורית הנובעת מההטמעה של ההיסטוריה של המלחמה במושגיה של 'עלילת העל הציונית' . וראו גם : שקד, הסיפורת העברית ( במיוחד כרך ד, עמ' 14 - 46 ) . 3 ביאליק, מנדלי ושלושת הכרכים .
|
|