|
עמוד:12
12 | גיל גרטל " אך מה צריך עוד כעדות ? כמה מאיתנו סיימו את בתי הספר והאוניברסיטאות עם מושג קלוש לגבי למידה של ממש ! אני, חסר המזל שכמותי, אחד מבין אלפים רבים, אשר איבדו באומללות את שנות האביב הכי מתוקות של חייהם, ובזבזו את שנות נעוריהם הרכות על פלפולי סרק . הו, מאז נאור שכלי, פעמים כה רבות חילצה המחשבה על נעוריי המבוזבזים אנחה מחזי, הֵגירה דמעות מעיניי ומילאה את ליבי בצער ! פעמים כה רבות הביא אותי יגוני לקרוא : הו, הלוואי שיופיטר יוכל להשיב לי את השנים שעברו ואינן . הסיפור השני הוא הגותו החינוכית . קומניוס חי בתקופת מהפכה, העת החדשה המוקדמת, ולקח על עצמו מבחירה, כשליחות, לתקן את החינוך ולהתאימו לזמנים החדשים . הוא לא המציא את החינוך במובן של ליווי וחניכה של ילדים בידי מבוגרים, אבל הוא כן המציא את החינוך המוסדר והמתוכנן, שניתן מטעם המדינה לכל הילדות והילדים . קומניוס היה משכיל ובקיא בקשת רחבה של רעיונות, שעברו מדור לדור והתגבשו במשך מאות שנים . ממנו והלאה, בכוח יכולתו להגות רעיונות גדולים, לפרקם לפרטי הפרטים ולארגנם יחד מחדש, התפתחו כל זרמי החינוך המודרני המוכרים לנו כיום . הוא השאיר אחריו יותר ממאתיים ספרים וחיבורים בתיאולוגיה, בהיסטוריה, בפילוסופיה ובחינוך . "איני סבור שיש דבר - מה מועיל ברעיונותיו", היה מי שכתב על יצירתו, ומנגד כתב אחר : "יבוא יום והמוני אנשים טובים ילמדו אותך בקפידה" . בספר זה משולבים, לראשונה בעברית, תרגומים מתוך עשרים וחמישה מספריו . הספרים נכתבו בעולם מושגים שונה לחלוטין
|
|