|
עמוד:14
14 | ״ללכת בין הטיפות״ : אסופת מחקרים על השותפות בין הורים למורים עם הורים, וכן ניתוח פרשני של התפיסות באשר להורות ראויה כפי שעלו מתיאוריהם את התקשורת בינם לבין ההורים . תקשורת דיגיטלית, תקשורת בין הורים ומורים ותפיסות באשר להורות ראויה : מסגרת תאורטית מחקר זה מפגיש בין שני גופי ידע הנוגעים למעורבות הורים : הספרות המתפתחת בנושא תקשורת דיגיטלית בין הורים למורים, ספרות המעוגנת במגוון תאוריות העוסקות במדיה טכנולוגית ; והספרות הסוציולוגית, העוסקת ביחסים בין המשפחה ובית הספר ומבוססת על המושג "הון תרבותי", שטבע בורדיה . גוף הידע הראשון מצדד בחשיבות של מעורבות הורים, חשיבות שאינה מוטלת בספק, ומתמקד בדרכי השימוש בטכנולוגיה, הפתוחות בפני המורים לצורך שיפור התקשורת ( Olmstead, 2013 ; Ramirez, 2001 ; Thompson et al . , 2015 ) . גוף הידע השני רואה באינטראקציות בין המשפחה לבית הספר זירה רבת עוצמה להטמעה של תפיסות חברתיות ותרבותיות באשר להורות ראויה ( 1999 Crozier, ) . המחקר הקיים בנושא תקשורת דיגיטלית בין הורים למורים בוחן את היתרונות ואת החסרונות של סוגי מדיה שונים ביצירת הזדמנויות לתקשורת בין הורים למורים ( 2006 Lunts, 2003 ; Telem & Pinto, ) וכן את ההעדפות של מורים והורים בבחירת סוגי טכנולוגיה ובַשימוש בהם ( שכטמן ובושריאן, 2015 ; 2012 Palts & Kalmus, 2015 ; Thompson & Mazer, ) . מן המחקרים עלו נקודות חשובות ובהן הנושאים שהורים ומורים מעדיפים להעביר בדוא"ל, במסרונים או בתקשורת פנים אל פנים ; ניהול הזמן אצל מורים והורים כאחד בשל אופי התקשורת הדיגיטלית ; אופייה הרגיש של התקשורת הכתובה ; ורמות שונות של מסוגלות בתחום השימוש במדיה דיגיטלית בקרב הורים ומורים . בניסיון להבין כיצד לייעל עד כמה שאפשר את התקשורת הדיגיטלית עם ההורים, ומתוך כוונה לקדם את הצלחתם הלימודית של התלמידים ( Gilgore et al . , 2015 ) , הסתמכה ספרות זו על תאוריות שונות מתחום המדיה הטכנולוגית, כגון עיבוד מידע חברתי ( 2008 Thompson, ) , תאוריית עושר המדיה ( 2015 , . Thompson et al ) ותאוריית הפצת החידוש ( ; 2012 Blau & Hameiri, Ho et al . , 2013 ) . תאוריות אלו מספקות מסגרת להבנת היחסים המשתנים בין בני האדם לטכנולוגיות . למשל, מחקרים המבוססים על תאוריות אלו הכירו בכך שרמות שונות של קישוריות לרשת ושל שימוש בטכנולוגיה בקרב הורים מרקע
|
|