פתח דבר: איך ספר נולד?

עמוד:9

פתח דבר | 9 בכך לפיתוח הכשירות החברתית . הממצאים שופכים אור על יכולתם של אנשי חינוך לעורר תהליכי שינוי בתא המשפחתי לטובת התלמידים . טל רז, דנה אביטל ויצחק גילת מציגים במאמרם ממצאים של מחקר כמותי שבחן את תרומתה של מעורבות ההורים לשביעות הרצון של מנהלים ומורים מעבודתם בהשוואה לתרומתם של משתנים אחרים כמו נתוני רקע אישיים וגורמים סביבתיים . מהממצאים עולה שהקשר עם ההורים הוא הגורם המרכזי בניבוי שביעות הרצון הן של מנהלים הן של מורים . אלונה פורקוש - ברוך בוחנת במאמרה עמדות של הורים ושל צוותי חינוך באשר לתקשורת דיגיטלית ביניהם . עוד היא בוחנת את דפוסי השימוש שלהם בתקשורת דיגיטלית, ומראה שמנעד הממשקים הדיגיטליים שבהם משתמשים הורים לתקשורת עם מורים רחב מזה שבו משתמשים מורים לתקשורת עם הורים, וכי היקף התקשורת של הורים עם מורים גדול מהיקף התקשורת של מורים עם הורים . המורים מעדיפים דגם ממוקד יותר של תקשורת עם ההורים . השער השלישי מתמקד בקשר שבין הורים, מורים ומנהלים במסגרות לתלמידים עם צרכים מיוחדים . בלה גביש ועמוס פליישמן מתארים במאמרם כיצד גננות לילדים עם אוטיזם תופסות את מקומם של ההורים במגוון תפקידיהן . ממצאי המחקר מלמדים כי הגננות ייחסו להורים ארבעה תפקידים, ההולמים את ארבעת התפקידים שייחסו לעצמן : הגננות כמדריכות, ההורים כמודרכיהן ; הגננות כנותנות שירות, ההורים כלקוחותיהן ; הגננות כמטפלות בהורים, ההורים כמטופליהן ; הגננות וההורים כשותפים מלאים . המידה שבה אימצו ההורים את התפקידים שהועידו להם הגננות, השפיעה ישירות על תפיסותיהן באשר להצלחתן בתפקידן . אורלי הבל עוסקת בחינוך המיוחד ומפנה את הזרקור אל מנהלי בתי הספר . היא מתארת במאמרה הן את הקשיים שעימם מתמודדים המנהלים בהובלת קשר מיטבי בין הורים ומורים, הן את הגורמים המסייעים להם בכך . רבקה הלל - לביאן ותמר שמואלוביץ' משמיעות במאמרן את קולן של אימהות חד - הוריות לילדים עם אוטיזם . מחקרן נרטיבי באופיו ומתבסס על סיפורי חיים ועל מתודולוגיית Photovoice – הרואה באדם מומחה לחייו, המפרש אותם על פי תפיסתו . מן הסיפורים ומהתצלומים עולה כי ההתמודדות של האימהות קשה ומורכבת, אך דווקא מתוך הקושי הן צומחות . את כוחן הן שואבות מאהבתן לילדן ומההבנה כי הן העוגן היחיד בחייו . רחלי פלד משמיעה גם היא במאמרה קול בלתי מוכר – את קולם של בוגרים עם נכויות פיזיות . היא משוחחת איתם ובוחנת את תפיסותיהם באשר למאפייני

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר