|
עמוד:6
6 | ״ללכת בין הטיפות״ : אסופת מחקרים על השותפות בין הורים למורים שונות ובהן : יחסי כוח וריבוי אינטרסים ; מדיניות והיבטים משפטיים גלויים וסמויים בקשר בין הורים ומערכת החינוך ; רב - תרבותיות ותקשורת עם הורים של ילדים בסיכון ושל אוכלוסיות מיוחדות ( מחוננים וילדים בעלי צרכים שונים ) ; מקומה של התקשורת האלקטרונית בקשר בין הורים לבין מורים וגננות ; דפוסים שונים של מעורבות הורים ; הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים וגננות ; סוגיות מגדר ומקומן בהקשר הרחב של קשרי משפחה ובית הספר וגני הילדים . ההיענות לקול קורא הייתה רבה מכפי שציפינו . התקבלו 19 הצעות ונערכו 18 מחקרים . המאמרים נשלחו לשיפוט אנונימי של שני שופטים, שוכתבו, והנה לפניכם 12 המאמרים הנבחרים . אך המלאכה לא תמה ופתוחה הדרך להמשך המחקר, לפיתוח תוכניות ולגיבוש פרקטיקות, שגרות ונהלים בנושא הקשר בין הורים ומערכת החינוך, כי רב הנסתר על הגלוי וספר זה אינו אלא הניצן המבשר את הבאות . מהות – מרכז ארצי למידע, למחקר ולפיתוח בתחום תקשורת משפחות - מערכת החינוך – מי אנחנו ? משרד החינוך נדרש כבר שנים לקשר בין מורים והורים, אך לאחרונה התעניינותו אף הולכת וגוברת . להתעניינות זו כמה מקורות : ראשית ההשפעה של ספרות המחקר העולמית על חוקרים בארץ . בין היתר שמה ספרות זו דגש על טיב מערכת היחסים בין משפחות התלמידים לבין ההורים ; מקור שני הוא דוחות שפרסמה היוזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה הישראלית למדעים, ובהם הדו"ח "קשרי משפחה – מסגרת חינוך בגיל הרך, תמונת מצב והמלצות" בעריכת גרינבאום ופריד ( 2011 ) ודו"ח מומחים "בין הורים למורים בחינוך העל - יסודי, תמונת מצב והמלצות" בעריכת שכטמן ובושריאן ( 2015 ) . לממצאים של ועדות מומחים אלה השלכות חשובות מאוד בנושא של גיבוש מדיניות, קידום מחקר, דגש על הכשרת מורים וקבלת אחריות של משרד החינוך לטיוב הקשר בין מערכת החינוך לבין משפחות הילדים . כיוון שמעורבות ההורים בחינוך ילדיהם מושפעת ממאפייניה הייחודיים של כל חברה – מתרבותה, מהשקפת עולמה החינוכית, מהמעמד החברתי והכלכלי של התלמידים ועוד – יש לפתח בכל חברה מודל מקומי של ערוצי תקשורת, המותאמים למרקם הדמוגרפי - תרבותי שלה, ולהימנע מאימוץ מודלים שפותחו בארצות אחרות . הייחודיות של החברה ישראלית מתבטאת בריבוי קבוצות תרבותיות, בשונות אתנית, בשינויים דמוגרפיים אדירים בכל שנה ושנה בעקבות גלי עלייה ואחוז
|
|