מבוא

עמוד:10

10 ה צעה לסדר 43 האם הייתה לשר המשפטים סמכות להורות על סגירה חלקית של בתי המשפט ? האם אין זה ראוי שמינהל בתי המשפט הוא שיוסמך להחליט אם ומתי יש לצמצם את פעילות בתי המשפט לנוכח מצב חירום ? בהצעה לסדר זו אתמודד עם הסוגיה מנקודת מבט תיאורטית והשוואתית . הצעה לסדר זו עוסקת בנקודת המפגש של שתי סוגיות : סמכויות חירום והשליטה במינהל בתי משפט . כל אחת מהסוגיות האלה נדונה לעומק הן בישראל והן מחוצה לה, אולם המפגש ביניהן לא זכה עד כה להתייחסות מעמיקה . בהתבסס על תובנות מספרות המחקר בכל אחת מהסוגיות הללו, בהצעה לסדר זו אראה כי יש לדאוג למימוש עקרונות העצמאות השיפוטית והאחריותיות השיפוטית במינהל בתי המשפט בזמן חירום ולשמור על האיזונים והבלמים בין הרשויות ; ובפרט יש להקפיד על הפרדה ברורה בין הסמכות להכריז על מצב חירום ובין הסמכות לצמצם את פעילות בתי המשפט בגין מצב החירום הזה, ובאשר לשתיהן חיוני לקבל את הסכמת ראשי הרשות השופטת למהלכים . יש לדאוג לא רק למימוש העקרונות האלה בפועל אלא גם לשקיפות במימושם, שהיא חשובה לא פחות לשם שמירה על אמון הציבור בבתי המשפט . בפרק הראשון אדון בסוגיות התיאורטיות של שליטה במינהל בתי המשפט ושל שמירה על שלטון החוק במצבי חירום ואתמקד בנקודות המפגש ביניהן . בפרק השני אציג בקצרה את השינויים שעברה הרשות השופטת במהלך מגפת הקורונה . בפרק השלישי אציג את ההחלטה של שר המשפטים לצמצם את פעילות בתי המשפט, את בסיסה המשפטי ואת העתירה נגדה, מתוך השוואה להחלטות דומות בעולם . בפרק הרביעי איישם את המסגרת התיאורטית של הפרק הראשון על הסוגיה של מתן סמכויות חירום במינהל בתי המשפט . בפרק החמישי אסכם ואציע הסדר חלופי לחקיקה הנוכחית, אשר יפורט בנספח .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר