“אל תקראי לי מטאטא...”

עמוד:11

11 אל תקראי לי מטאטא כשמדובר בהבנת ניואנסים קטנים, בהבנת השטח האפור, בהבנת מה שלא נאמר בצורה ברורה . הבנתם הבסיסית היא הבנה מילולית . הם מבינים רק את מה שנאמר, ולא את הכוונות שלפעמים מסתתרות מאחורי המילים . שימוש בסלנג, למשל, עלול לבלבל אותם, כמו שימוש בדימויים ובמטאפורות . הכול צריך להיות ברור וחד משמעי . באחת הפגישות שהיו לי עם תרפיסטית שטיפלה בגל היא סיפרה לי סיפור על ילד בעל אוטיזם בתפקוד גבוה, שקיבל שאלה במבחן שהתחילה כך : “אילו היה לך כלב . . . ” ; המשך השאלה לא שינה כבר שום דבר, משום שתשובתו של הילד הייתה : “אבל אין לי כלב . . . ” . התשובה שענה הילד נכתבה על ידיו ברצינות רבה וללא כל כוונה להתחכם עם המורה . זו דוגמה לתשובה המשקפת קושי בולט ואופייני אצל ילדים אלו - הקושי להבין מצב היפותטי, מדומיין, לא אמיתי ; הקושי בהבנת סיטואציה לא קיימת שהיה צריך לדמיין . אפשר רק לתאר מה קורה לילדים אלו אשר לומדים בחינוך הרגיל . הם יושבים בכיתה ולא תמיד מבינים מה עומד מאחורי משפטים הנאמרים בשיעור . מה שמובן מאליו לתלמידים אחרים לא בטוח שיהיה מובן להם . סיטואציה מבלבלת נוספת עלולה להתרחש כאשר ילדים אלו נדרשים להתמודד עם חומרי למידה שעוסקים בנושאים שבהם יש להם קושי, או שעוסקים בתחומים אשר לא בטוח שילדים כאלו מסוגלים להבין . אם, למשל, ילד על רצף האוטיזם יקבל בכיתה קטע בהבנת הנקרא אשר יעסוק ברגשות בין אנשים, בהדדיות בין אנשים או סתם יתאר סיטואציה חברתית מורכבת, סביר להניח שחלקם לא יצליחו להתמודד עם קטע זה . אם אותו ילד מתקשה להבין ולקבל רגשות של אחרים, כיצד יצליח להבין קטע בהבנת הנקרא העוסק בנושא זה ? סביר להניח שהוא לא יצליח להבין את הקטע ולא יענה על השאלות כמו שצריך . האם ניתנת תשומת לב כלשהי לקושי זה ? סביר להניח שלא . האם מערכת החינוך הרגילה מסוגלת להתמודד עם קושי זה ? לא בטוח . קשה לבוא בטענות אל המורים, משום שללא הכוונה מקצועית והדרכה מתאימה לעולם לא יבין המורה את הסיבות האמיתיות לחוסר ההבנה של הילד .

אוריון הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר