1 על משמעות הלמידה או מה בין חינוך, למידה והוראה

עמוד:13

13 חינוך אנתרופוסופי יַלְדֵיכֶם אֵינָם יַלְדֵיכֶם כִּי פְּרִי גַּעְגּוּעֵי הַחַיִּים אֶל עַצְמָם : בָּאִים הֵמָּה דַּרְכְּכֶם אַךְ לֹא מִכֶּם, חַיִּים עִמָּכֶם אַךְ אֵינָם שַׁיָּכִים לָכֶם . תְּנוּ לְיַלְדֵיכֶם אֶת אַהֲבַתְכֶם אַךְ לֹא אֶת מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם, כִּי לָהֶם הֲגִיגֵיהֶם . גּוּפָם יִשְׁכֹּן בְּבָתֵּיכֶם, אַךְ לֹא נִשְׁמָתָם כִּי נִשְׁמָתָם מִסְתּוֹפֶפֶת בְּבֵית הַמָּחָר - שָׁם לֹא תּוּכְלוּ לָבוֹא אַף בַּחֲלוֹמוֹתֵיכֶם . אֶפְשָׁר לָכֶם לַחְפֹּץ לִהְיוֹת כְּמוֹתָם אַךְ אַל לָכֶם לַעֲשׂוֹתָם כְּמוֹתְכֶם, 6 כִּי הַחַיִּים פְּנֵיהֶם קָדִימָה לֹא אָחוֹר, וְהֵם לֹא יִתְרַפְּקוּ עַל הָאֶתְמוֹל . לנו כמחנכים - וכל אדם מבוגר שנפגש עם ילדים, בין אם הוא מודע לכך ובין אם לא, משמש כמחנך - יש מנדט אחד בלבד, והוא לסייע לאינדיווידואליות הצומחת של ילדנו, לנשמתו, לפלס את דרכה בעולם ולממש את עצמה . מהו אם כן מעשה חינוכי ? מעשה חינוכי הוא מעשה שדרכו מתחזקת נשמת הילד ופורצת את דרכה, מקבלת כוחות, מתהווה ומכירה את עצמה . מהו מעשה לא חינוכי ? זהו מעשה שבעטיו הנשמה נחלשת, מאבדת מכוחה, מסתגרת ושוכחת את ייעודה . במובן זה עלינו כמחנכים לשכוח את עצמנו, את רצונותינו, את שאיפותינו ואת מחשבותינו הגדולות והעמוקות ; אנו עצמנו איננו חשובים אלא ככלי בידי הילדים להתפתחותם . בכל מעשינו החינוכיים יש לנו רק מטרה אחת והיא לשקף את הילדה עצמה, לשמש לה מעין בבואה . במילים אחרות, עלינו לפעול תמיד מתוך הילדים עצמם - צניעות והקשבה הם הבסיס לכל עבודה חינוכית בעלת משמעות . דמיינו בריכה קטנה בערוצו של נחל ; שיטפון עבר לא מזמן בנחל ומילא גב עגול במים זכים . מי הבריכה יכולים להיות שקטים לגמרי וצלולים, נטולי תנועה חיצונית או פנימית . כאשר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר