מבוא

עמוד:10

רות אמיר 10 20 והזהות באופן כזה שמאפשר לו להתקבל על דעת הקורבן והתוקפן גם יחד . ניתן לראות את הפוליטיקה של תיקון עוולות היסטוריות בהקשר הנרחב יותר של רב – תרבותיות, מעצם ההתמקדות המשותפת שלהן במושגי ההבדל, מגוון 21 אתנו – תרבותי, זכויות על בסיס קיבוצי, אחריות וצדק חלוקתי . שיח הפיצויים מעלה אל קדמת הבמה מעשי איבה וזוועות שגרמו מדינות או גופים שפעלו מטעמן או במסגרתן לתושביהן או לתושבי מדינות אחרות . בשיח זה מהדהדת השואה בעוצמה רבה, חרף ניסיונות לקרוא תיגר על 22 חוקי הפיצויים של גרמניה המערבית בכלל ו"הסכם לוקסמבורג", ייחודיותה . שנכרת בינה לבין ישראל בפרט, הם המקרה המוכר והמקיף ביותר של תיקון עוולות היסטוריות . הסכם זה משמש השראה ל"אחרים" המבקשים להתפייס 23 ומאפשר גם לאלו הרואים את עצמם כממשיכיהם ולהשלים עם עוולות העבר, 24 המשא ומתן על הסכם או כיורשיהם של הקורבנות לתבוע בשמם פיצויים . לוקסמבורג לווה בוויכוחים סוערים על סליחה ופיוס בישראל, וחשף גם מחלוקות על השימוש בכספים והקצאתם . ויכוחים אלו נמשכים בשולי סדר היום הציבורי בישראל גם בעצם ימים אלה . ההכרה של יהודים בישראל רוויה בזיכרון של השואה ובקונפליקט המתמשך עם הפלסטינים . אלו גובים מחיר כבד משתי האוכלוסיות, ולשניהם השפעות ייחודיות על עיצוב החברה הישראלית ועל זו הפלסטינית . אף על פי שהכמיהה לשיבה לציון הייתה משאת לב בת אלפיים, ההגות היהודית בת זמננו נוטה להצדיק את ההגדרה העצמית הפוליטית של העם היהודי ואת הלגיטימציה של מדינת ישראל כפועל יוצא וכלקח מהשואה . במגילת העצמאות של ישראל 25 "השואה שנתחוללה על עם ישראל בזמן האחרון, בה הוכרעו לטבח נכתב : מיליונים יהודים באירופה, הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על – ידי חידוש המדינה היהודית בארץ – ישראל, אשר תפתח לרווחה את שערי המולדת לכל יהודי ותעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות – זכויות בתוך משפחת העמים" . הלקח האולטימטיבי אשר אימצה הציונות בעקבות השואה, "לעולם לא 26 הוא לקח פרטיקולריסטי יישפך עוד דם יהודי ולשופכיו תינתן חסינות", המעודד תרבות של קורבנוּת . התיאולוג היהודי רב – ההשפעה אמיל פקנהיים, טוען שעל היהודים מוטלת ההתחייבות הקדושה "לא לאפשר להיטלר ניצחון 27 בהגותו של פקנהיים הקיום היהודי נתפש כמקודש וכאימות לאחר מותו" . לניצחונם של כוחות הטוב על כוחות הרוע בעולם . דפוס מחשבה מניכאיסטי זה מציע לעתים קרובות הגדרה מחדש של ההבחנה בין אותנטיות ) נאמנות (

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר