הקדמה

עמוד:9

9 בין עובדיה לעבדאללה האסלאמית שואפת להמיר את התנהגותו של המאמין ולהביא אותו להכרה בהכרח לחזור לדת, למסורת ולערכי האסלאם המקודשים . לשם כך יזמה והקימה התנועה האסלאמית בישראל על שני פלגיה, הצפוני והדרומי, פרויקטים רבים ושונים בעלי מסר ברור : יצירת "מוסלמי חדש" דתי-פונדמנטליסטי . במונח קהילה בלתי תלויה אני מתכוון להקמת קהילה נפרדת, מוג'תמע עיסאמי, המעוגנת בחברה האזרחית שהתנועה האסלאמית שואפת להקים עבור אזרחי המדינה הערבים . חברה אזרחית זו כוללת ארגונים, מוסדות ועמותות שפועלים למען מטרה משותפת, קשורים ביניהם ביחסי גומלין ויוצרים חלופה למעמד של קבוצת מיעוט, שמופלית לרעה, לדעתם . הקהילה הבלתי תלויה אמורה לתת למאמין החדש מסגרת חיים וולונטרית נפרדת, שתהיה חלופה לחברה הסובבת אותו . אמנם ישנו דמיון בסיסי בין התנועה האסלאמית בישראל לתנועות האסלאמיות באירופה, שהן תנועות תחייה חדשות של מיעוטים אתניים אשר צמחו במשטרים דמוקרטיים, אבל ניכרים ביניהן גם הבדלים משמעותיים . התנועה בישראל היא תנועה של מיעוט ילידי, שרואֶה את עצמו אדון הארץ ובעליה החוקיים של מולדתו שנגזלה בכוח הזרוע, כטענת מנהיגי התנועה ופעיליה, ואילו התנועות האסלאמיות באירופה הן תנועות של מהגרים, שאין להם חזקה או תביעת בעלות על הארץ . מנהיגי התנועות האסלאמיות באירופה, ובייחוד אלו הנמנים עם מטרות המועצה האירופית לפסיקת הלכות ולמחקרים, קוראים למהגרים המוסלמים להשתלב בתור אזרחים שווים בחברות האירופיות ולנטוש את אשליית השיבה לארץ המוצא . דמיון בסיסי ניכר גם בין התנועה האסלאמית ליהדות החרדית האשכנזית . שתיהן תנועות פונדמנטליסטיות של קבוצות מיעוט שפועלות תחת אותו משטר דמוקרטי . מובן שישנם הבדלים משמעותיים ביניהן במעמדן כמיעוט, בוותק ובהשפעת ההקשרים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר