הקדמה

עמוד:8

8 המסגרת הראשונית והמקודשת הזאת . משום כך נבחרו פרקי המשפחה לפתוח את הסדרה כולה . עם זאת, הוצב בראש כרך זה ובזאת גם בראש החיבור כולו, הפרק "בין אדם לאלקיו" העוסק בתפילה . אמנם מקומו הטבעי הוא בכרך השלישי המוקדש לעבודת ה' של היחיד, אך מציאותו בראש החיבור מחדדת ומבהירה את הנחת היסוד, שהכל מתחיל בקבלת עול מלכות שמים . זוהי ההנחה המכוננת את ביתו של האדם היהודי, את יחסיו עם הקרובים לו, זו ההנחה המכוננת את בניין החברה היהודית בכללותה ואף את הנהגתו של האדם הפרטי בתוכה . קבלת עול מלכות שמים תחילה, נחוצה גם כדי להבהיר כי ספרנו זה איננו ספר של מחקר ועיון בעלמא, לא מחקר היסטורי-עיוני בספרות חז"ל, ולא מחקר פסיכולוגי-תרבותי בדמות האדם והמשפחה, אלא ספר של תלמוד תורה . לימוד שביסודו עומדת התביעה המחייבת לשמור ולעשות ולקיים . א"ר יהושע בן קרחה למה קדמה [ קריאת פרשת ] "שמע" ל"והיה אם שמוע" ? אלא כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחלה ואחר כך יקבל עליו עול מצות . ( משנה, ברכות ב ב ) חיבור זה הבשיל במשך שנים רבות של לימוד והוראה, ורבים הם השותפים ליצירתו . אין ביכלתי למנות את כל מי שתרומתו גנוזה בפרקי הספר . אולם תודתי נתונה לכולם : להורי ולבני משפחתי, למורי ורבותי, לחברי לספסלי הלימודים, לעמיתי להוראה, ולתלמידי-חברי, שבזכותם נתקיים בי "ומתלמידי יותר מכולם" . שני עמיתים בבית מורשה ייזכרו לתודה מיוחדת : חיותה דויטש שעברה בעיון על כל פרקי הספר ותרמה תרומה חשובה לעיצובו, ועמיחי ברהולץ, עורך הספר והסדרה, שאלמלא מרצו ויזמתו לא היה ספר זה יוצא לאור, ופירות עריכתו המסורה, הנבונה והדייקנית, משוקעים בכל עמוד ועמוד מדפי הספר . יהי נא הספר הזה מצבת זכרון לאבי מורי, ר' שמשון ב"ר שלמה, שהביאני לחיי עולם הזה, הדריכני בתורה ובמצוות, וכל פרקי הספר הזה טבועים בחותם חכמתו, הנהגותיו ומידותיו הטובות .

ספריית אלינר

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר