חקר יהודי ארצות האסלאם בישראל: התפתחות ופיצולים

עמוד:12

12 אביעד מורנו ונח גרבר מלאכותית בין המזרח התיכון בבחינת מרחב שראוי לבחון אותו בנפרד מן המרחב היהודי 18 את תפקיד האיסוף של חומרים מן המרחב העוין, במירכאות או שלא, מילאו בארץ ישראל . 19 בשל לעתים קרובות 'בני הארץ' הספרדים, ולעתים יהודים שהיגרו אליה מארצות שכנות . תקרת זכוכית עדתית היו היהודים הללו ספקי ידע גולמי על המזרח, אך לא ממעצבי המדיניות 20 כמה משומרי הסף של המזרחנות באקדמיה הישראלית וממקדמי המחקר המעשי בתחום . 21 אימצו גישה תואמת ביחסם לסטודנטים המזרחים שביקשו להשתלב במחקר בתחום . משנות השישים צמח דור של היסטוריונים ישראלים בחוגים ללימודי האסלאם והמזרח התיכון ; אלה יכלו להיות אמונים על חקר תהליכי השינוי ההיסטוריים הגדולים שחלו בארצות המוצא המזרח-תיכוניות עם תהליכי התמורה בעידן הקולוניאלי והלאומיות במזרח התיכון . ואולם נדמה כי היסטוריונים אלה נמנעו מאימוץ זווית יהודית ייחודית משום שנקודת מבט כזו סתרה את שאיפתם לייצר מחקר אוניברסלי לא יהודי שיאפשר להם להיות שלוחה 22 העיסוק ביהודים כיחידה בפני עצמה נותר אפוא נחלתם מקומית של המזרחנות המערבית . של אנשי היסטוריה של עם ישראל . כך נפלו יהודי ארצות האסלאם בין הכיסאות ; הם היו מושאי מחקר חסרי עבר קרוב בהיסטוריה של עם ישראל ונחשבו נושא מחקר אזוטרי ושבטי 23 מדי במזרחנות הישראלית . 18 בשנים האחרונות החלו חוקרים מסוימים לבחון את יהודי ארצות האסלאם בארץ ישראל המנדטורית על רקע איחוי הקרע המתודולוגי המדובר . ראו : הלל כהן, 'חייו ומותו של היהודי-הערבי בארץ-ישראל ומחוצה לו', בתוך : עופר שיף ( עורך ) , מולדת בגולה : תפיסות של שייכות וזרות בתפוצה היהודית , ( עיונים בתקומת ישראל , סדרת נושא, 2015 ) , עמ' 171 - 200 ; Abigail Jacobson and Moshe Naor, Oriental Neighbors : Middle Eastern Jews and Arabs in Mandatory Palestine, Brandeis Universtiy Press, Waltham 2016 ; תמי רזי, 'יהודיות-ערביות ? אתניות, לאומיות ומגדר בתל-אביב המנדטורית', תיאוריה וביקורת , 38 - 39 ( 2011 ) , עמ' 137 - 160 . גם כאן הדברים באים על חשבון הקשר המתמשך והדינמי בין ארצות המוצא ובין המצב ביישוב . השוו : Menahem Klein, ‘The Twenty First Century New Critical Historians’, Israel Studies Review, 32 ( 2016 ) , pp . 146 - 163 . 19 ירון רן, הערביסט : אליהו ששון והמאבק הציוני במרד הערבי , אפי מלצר, רעות 2018 . 20 בין המצדדים בגישה הזאת היה מזרחן הבית של עיתון דבר מיכאל אסף . עליו ראו : שלמה שבא, 'הערביסט האשכנזי הראשון', דבר , 1970 . 10 . ,30 עמ' 31 - 32 . על יחסו להיסטוריה של יהודי ארצות האסלאם ראו : דוד סיטון, 'ספר היסטוריה בשביל גולת המזרח', הד המזרח , 1944 . 2 . ,11 עמ' 3 . 21 למקרה המוקדם של יעקב יהושע ראו : נורית גוברין, '"סיום מלא מתיקות ואהבה" ─ בין בן להוריו : א . ב . יהושע', עמדה , 19 ( 2008 ) , עמ' 136 - 138 ; וראו את דברי אהרן ליש ועמנואל סיון, 'המזרחנות והאקדמיה : כבולים או משוחררים ? ', המזרח החדש , 45 ( תשס"ה ) , עמ' 221 - 230 . 22 יש יוצאים מן הכלל, דוגמת יעקב לנדאו, ראשון הישראלים אשר השלים עבודת דוקטור בהנחיית המזרחן היהודי-הבריטי ברנרד לואיס ואשר לימים נקלט בחוג למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים, וראו להלן, הערה 41 . 23 מצב זה נותר במידה רבה בעינו, גם בשל העיסוק הגובר ביהודים בקרב חוקרי המזרח התיכון . על כך ראו : אורית בשקין 'המפנה היהודי : מגמות חדשות בחקר חברות יהודיות בארצות האסלאם', הרצאה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר