מבוא למסכת עדיות

עמוד:11

עדיות 11 האידיאולוגיה של מסכת עדיות - המחלוקתתרבות י ח י ד ה אל פ יןמ כ ו נה ה מ י ת ו ס על ההכרעה ועל צורת העריכה של , במחלוקתותו חושף העורך את עמדתו על תרב - במשניות ג . את עיקרי הדבריםן ונסכם כא, אלומשניות אנו נעסוק בפרשנות ל . מקורות חז"ל ן ? את דברי שמי והלל לבטלן ולמה מזכירי . א למד לדורות הבאים שלא יהא אדם עומד על דברו שהרי אבות העולם לא עמדו עלל . 1 . ן דבריה ן ? הלכה אלא כדברי המרובין הואיל ואין המרובין ] י [ את דברי יחיד בן ולמה מזכירי . ב יכול לבטל דברי ביתןבית דין שאי . א 3 . את דברי היחיד ויסמוך עליון שאם יראה בית די . 2 ןלמה מזכירין אמר רבי יהודה אם כ . 3 . . . ן עד שיהא גדול ממנו בחכמה ובמינייחבירוןדי שאם יאמר אדם כך אני מקובל ואמרו לו מדברי אישן לבטלן המרובין את דברי היחיד בי . פלוני שמעתה - המדובר במשניות א, את דברי שמאי והלל לבטלהן למה מזכירי . א . במשנה שתי שאלות זהות ן ? המרובין למה נזכרים דברי היחיד בי . ב . משתמע שדברי בית שמאי ובית הלל נדחון ג ; שבה עריכת . ובמיוחד למחלוקות בהמשך פרק א, נזכרות מחלוקותן בהש הכוונה לכלל המשניות המשנה מניחה . 'ן בטאות 'מיתוס מכונמו סדרת מסקנות היוצרות וימאלן המשנה מניחה כמוב פה משמרת את המחלוקת - ושעריכת תורה שבעל, ה בעברהייתשתופעת המחלוקת קיימת ממילא יש להשיב מה . עם זאת קיימת תמיד הכרעה הלכתית ידועה ומוסכמת . ןבכוונת מכוו , טכניותן ים מהי שת . ש תשובותוטעם יש לשמר את דעות החולקים ? על כך ניתנות של עתידי עשוי אולין יבית ד . והשלישית ( תשובה ב ) מותירה מעט תוקף אפשרי לדעת המיעוט בפירושו . עתידי אפשרות לשנות את הכרעת ההלכהן כלומר יש לבתי די, לקבל את דעת היחיד העתידי לקבל אתן שהוא מצמצם את סמכות בית הדיאפשר . א ) התלבטנו 3של המשפט הבא ( אך יש לו , סמכות שינוי להמציא הלכה חדשהן ילבית דן שר שהוא מסביר שאיפוא, דעת היחיד . ה משמעה שמרנות והיעדר יכולת שינוייהפרשנות השני . סמכות לשנות את הכרעת ההלכה . לאי שינוי החלטותן על תולדות ישראל ושימשה עוגהשפיעה ו, היא התקבלה במסורת היהודית . שנות זו היא עדות להתפתחות ההלכהפרהבחירה ב ובכך הפכה המחלוקת למידע , הכרעהולפיו הייתה מחלוקת ן כל העמדות מתארות מיתוס מכונ במסגרת של ספרות תורה , במקביל יש דרך עריכה והצגה מקובלת . בלתי רלבנטי'גיוארכיאול' . של המחלוקות, שבעל פה . שונהן בתוספתא חוזרים החומרים שבמשנה אך במסגרת מיתוס מכונ

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר