|
עמוד:8
8 פרק א משנה א ור לעתים מביאה מסכת עדיות רשימה של הלכות המסודרות לפי שמות בשמם של חכמי ד ורבי אלעזר ( שם 9 ( פ"ה מ"ג ) ן פ"ה מ"ב ( רבי יוסי ) ; רבי שמעו, בפ"ה מ"א ( רבי יהודה ) ן כגו . אושה . מ"ד ) רבי יהושע מוסר . למשנה שתוכנה קדום ועריכתה לאחר דור אושה היא המשנה האחרונההדוגמ מו כלהמסכת נערכה אפוא בדור רבי כ . וחכמי דור אושה מוסיפים על כך את דעתם, בשם ריב"ז אך היא מרכזת הלכות הנחשבות לקדומות ( כלומר תורה קדומה אותה מביאים ועורכים , המשנה בכך שלא ננקטה , חריגן ועם זאת הסגנו, מסגנונות המשנהן לפנינו אפוא סגנו . חכמי דור אושה ) . הדרך 'הרגילה' של עריכה לפי סדר נושאי . התוספות הללו של חכמי דור אושהשבעבר הייתה 'מסכת עדיות הקדומה' שהיא ללאן ייתכ כותלחלק מההנראה במהלך הפירושאבל כפי ש . בקלות ל'קלוף' את הרובד של חכמי אושהן נית כך שהעריכה המאוחרת , נמסרו לפי שיטם של חכמי אושה, מדור יבנהן הגרעיניות אלו שה . איננה רק שכבה חיצונית למשנה , לרבד את דברי המשנה לרבדים כרונולוגייםן סיוימסתייגים מהנעקרוני אנו ן באופ, זאת ועוד המשנה ן להערכתנו סגנו . יש במשנה עדות ישירה להלכה קדומה ולתוספת מאוחרתן אלא אם כ זו איננה . ליטושה הספרותיושהעורך שקד על עריכתה , המונח לפנינו הוא יחידה הרמונית בכך . מראש של דרך מסירה מושכלתן וכנאלא מבנה מת, התגבבות כרונולוגית של משפטים דה פריס וכיוצא, גולדברג, חולקים אנו על חלק מתורתם של מורינו ( במיוחד דרכם של מלמד הליטוש העריכתי הובלט לאחרונה במחקריו של וולפיש שהראה שמשניות . אלו חוקרים דגולים ) . שאר 'טכניקות' ספרותיותו, ןאמצעי זיכרו,ןמשחקי לשו, נערכו ואורגנו מחדש לפי רעיונות היא היא העריכה , בפרט משנין הצורה של דברי חכם קדום שעליו תוספת של חכם מאוחר הד . היא משמרת את תולדות הלימודן ואי . הספרותית וכל היכא, עדיות בו ביום נשנית : "תנא : הבבלי מתאר את עריכת מסכת עדיות בצורה שונה . ולא היתה הלכה שהיתה תלויה בבית המדרש שלא פירשוה . הוהההוא יומא - בו ביום ן דאמרינ מסכתן אם כ . גמליאל לא מנע עצמו מבית המדרש אפילו שעה אחת" ( ברכות כח ע"א ) ן ואף רב כידוע לפי הסיפור . מנשיאותו ( בדור יבנה ) ליאלגמן בו הודח רבשביום , עדיות נערכה 'בו ביום' כתגובה התמרד ציבור . חנניהן לל' ברבי יהושע בגמליאל 'התען רב . בבבלי ברכות כח ע"ב בעקבות ההדחה נפתחו . עזריה מונה במקומון ורבי אלעזר ב, גמליאלן והדיח את רב, החכמים . ואף נערכה מסכת עדיות, נפסקו הלכות שהיו בספק . שערי בית המדרש לתלמידים חדשים . ןאך לא לכבודו הראשו, גמליאל הושב לתפקידון לבסוף רב 9 כך יש לגרוס . ראו פירושנו על אתר .
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|