מבוא

עמוד:9

9 אדם ומשמעות בעיקרו על מכתבים ועל פגישות פעם בשנה, נותק לחלוטין למשך כל תקופת מלחמת העולם השנייה . הם נפגשו שנית רק בשנת 1947 . שנות הניתוק מיונג ומהחוג היונגיאני בציריך היו עבור נוימן שנים פוריות של התפתחות ויצירתיות . מסע ההתפתחות התיאורטית של נוימן ניזון גם מהמטען התרבותי שהביא עמו מהרקע הקודם לפגישתו עם יונג : רוח רפובליקת ויימר הנועזת והמהפכנית, השיטה הפנומנולוגית והקשר שלו לקבלה ולחסידות שלמד באוניברסיטה . אריך נוימן כתב 11 ספרים, עשרות מאמרים ומסות רבות, אשר התפרסמו בשפת הכתיבה המקורית - גרמנית, ורבים מהם תורגמו לשפות רבות . שלוש המסות שבספר זה - "הנפש וגלגול מישורי המציאות", "אדם ומשמעות" ו"הנפש כמקום היצירה" - הן חלק משורת מסות שנוימן כתב כהרצאות לכנסי "ארנוס", והן נכתבו במהלך שמונה השנים שלפני מותו בטרם עת . בשלושתן מציג נוימן את המטא-פסיכולוגיה שהמשיג במהלך יותר מעשר שנים 1 של חשיבה תיאורטית, שהחלה עם המסה "האדם המיסטי" . במסה "הנפש וגלגול מישורי המציאות" דן נוימן בשלושה מישורים המתקיימים בו-זמנית : מישור התודעה, המישור הארכיטיפלי ומישור העצמי . הטענה לבו-זמניות של שלושה מישורים אלה, כמו הטענה שמישור העצמי מתקיים בנבדל מהמישור הארכיטיפלי, מייצגת תפיסה של נוימן המרחיבה מעבר לזו של יונג . בעוד שיונג רואה בעצמי את ארכיטיפ-העל של כוליות האישיות, נוימן מציע שלכל שלושת מישורי המציאות תוקף שווה ערך . במטא-פסיכולוגיה זו של נוימן נמצא את השילוב בין אקזיסטנציאליזם ושיטה פנומנולוגית לבין הפסיכולוגיה האנליטית, ובכך תרומתו החדשנית . 1 . אריך נוימן, האדם המיסטי , תרגום : יואב ספיר, תל אביב : רסלינג, 2007 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר