מבוא

עמוד:8

8 אריך נוימן 1 . הנתק של נוימן מיונג ומהחוג הפסיכולוגי בציריך מאז שעלה ארצה . ידוע לנו שחברי החוג דחו את נוימן ; הייתה להם לדוגמה ביקורת קשה על ספרו פסיכולוגיית מעמקים ומוסר חדש ( 1949 ) ; 2 . באנגליה מיכאל פורדהם ( Fordham ) ייצג את הצד ההתפתחותי, והוא ביקר את נוימן קשות ; 3 . בארצות הברית תורגמו כתביו מאוחר יחסית . נוסף על כך מוכרים בעיקר כתביו על האם הגדולה ועל מקורות התודעה, ומאמרי "ארנוס" שלו ידועים הרבה פחות ; 4 . בישראל עצמה נשאר נוימן מנותק תרבותית ותקשורתית . הוא לא היה מעורב כלל בחיי הציבור מעבר לבניית חוג קטן של יונגיאנים, וסירב להיות מרצה באוניברסיטה או בכל מקום אחר . מכיוון שדיבר וכתב בגרמנית, היה קהל השומעים והקוראים שלו בישראל מצומצם . נוסף על כך, בתקופתו שלטה הפסיכואנליזה הפרוידיאנית בישראל באופן מוחלט . עד היום רק מעטים מכתבי נוימן תורגמו לעברית . אריך נוימן ( Neumann ) נולד בברלין בשנת 1905 ונפטר בתל אביב בשנת 1960 . הוא החל ללמוד פילוסופיה ופסיכולוגיה בברלין ובארלנגן, וכעבור ארבע שנים סיים את לימודיו וקיבל תואר דוקטור לפילוסופיה . באותן שנים התעניין במיוחד ביהדות, בחסידות, בקבלה ובפסיכולוגיה . הוא למד וקרא את כתביו של מרטין בובר, שעקבות השפעתם על מחשבתו ניכרים בכתביו . הסיפורים החסידיים של בובר היו ידועים לנוימן כבר מגיל צעיר - ילדיו מספרים שכאשר הוא וחברתו דאז ( יוליה ) נפרדו, הוא נתן לה כמתנת פרידה את ספר הסיפורים החסידיים של בובר וכתב לה "דרכינו עוד תמצאנה זו את זו" . ואמנם, לא עבר זמן רב והם נפגשו שנית ומאוחר יותר נישאו . בשנת 1932 עזבו אריך נוימן ומשפחתו את גרמניה, ובדרך התעכבו בציריך . שם פגש נוימן את יונג ונוצר ביניהם קשר חזק . נוימן החל אצל יונג אנליזה, אשר נמשכה עד לעזיבתו את ציריך בדרך לארץ ישראל, בשנת 1934 . הקשר בין נוימן ליונג, שהתבסס

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר