|
עמוד:8
8 | כנסי סטודנטים כקליידוסקופ פדגוגי בהכשרת מורים : המקרה של תוכנית רג"ב גדולים ומושגים מופשטים . המסע הזה התבקש מתוך הקריאה המעמיקה במאמרים, והוא גם שמוביל לתחושה ש"השלם גדול מסך חלקיו", דהיינו שכל דוגמה, כלומר כל מאמר על כנס כלשהו, חושפת רק טפח קטן מהתמונה הגדולה, ואילו התמונה במלוא מורכבותה ועושרה נחשפת רק מתוך צבר המאמרים כולו ובעזרת ההמשגה התאורטית הנלווית אליהם . אנו מקווים כי ספר זה יצליח להראות כי לפדגוגיית הכנסים המוצגת בו יש פוטנציאל ממשי להיות מרכיב חשוב בהכשרת מורים בכלל, ובהכשרת מורים מצוינים בפרט, וכדברי המשורר הספרדי אנטוניו מצ'אדו : "הדרך אינה קיימת, 1 היא מתהווה" . מבנה הספר בין דברי הפתיחה לדברי הסיום יש בספר ארבעה שערים, ובסופו של כל שער - רשימת מקורות המרכזת את המקורות ששימשו לכתיבת פרקי השער . השער הראשון - התפתחות הכנסים בתוכנית רג"ב : ממפגש חגיגי לפדגוגיה ססגונית, על שלושת פרקיו, מתמקד בתהליך התפתחותם של כנסי הסטודנטים בזיקה להתפתחותה של תוכנית רג"ב וכן בהתפתחות התפיסה הרואה בכנסים האלה פדגוגיה בהכשרת מורים . השער השני - כנסי סטודנטים כקליידוסקופ חינוכי - פדגוגי, דן בטענה שכנסי הסטודנטים בתוכנית רג"ב מגלמים תפיסת עולם פדגוגית חדשנית, תפיסה המכוונת להכשרת מורים בדרכים יצירתיות ומאתגרות . בשער חמישה מאמרים . במאמר הראשון מוצג אוסף האסוציאציות של רכזי תוכניות רג"ב במכללות בדבר מהותם של כנסי הסטודנטים . אסוציאציות אלו עובדו באמצעות התוכנה האינפוגרפית "וורדל", תוכנה אינפוגרפית שיצרה ממכלול דברי הרכזים ענן מילים המציג תמונה חזותית המשקפת את תמצית דבריהם . כפי שאפשר לראות במאמר זה, התמונה החזותית הזאת מבליטה את העקרונות הפדגוגיים העולים מדברי הרכזים ואת התובנה המסכמת שמדובר לא רק בחגיגה חביבה, אלא גם בפדגוגיה מבטיחה המתוארת על ידינו כקליידוסקופ חינוכי - פדגוגי . בהמשך עוסק המאמר בפדגוגיות חדשניות בהכשרת מורים ובאפשרות לראות בכנסי הסטודנטים אחת הדרכים ליישם את עקרונותיהן של הפדגוגיות האלה באופן חדש - תובעני וחגיגי כאחת . מכאן עברנו לבחינת כנסי הסטודנטים אל מול ארבע 1 Machado, A . ) 1912 ( . Campos de Castilla . Espana : Racsimil
|
|