הקדמה

עמוד:8

8 | חינוך - שאלות האדם : בהוויה של הוראת המתמטיקה : טיפוח דרכי חשיבה, אהבת היופי והתמודדות עם השאלה מהו האדם . מאמרו של חן עתיד, השואב מניסיונו כמורה למדעי החיים בבית ספר אנתרופוסופי, עוסק בשאלות מוסריות וקיומיות, בשאלת החופש ובשאלת הבחירה בהוראת המדעים . לטענתו, כדי שהחינוך המדעי יהיה רלוונטי לתלמידים יש להתאימו למתרחש בתודעתו ובנפשו של התלמיד בכל גיל וגיל . מאמרם של פרופ' רוני לידור וד"ר יצחק רם דן בשאלות של האדם ושל החברה, מהות האופי, השיפוט המוסרי וחוויית האושר כפי שהן באות לביטוי בחינוך הגופני בבית הספר . תרומתו של החינוך הגופני לחינוך הנפש תלויה, טוענים הכותבים, בהתכוונותו של המורה ובתכנון סביבת הלמידה . מאמרה של ד"ר ענת קדרון עוסק במתח שבין תפיסת הוראת ההיסטוריה ככלי להבניית תודעה ערכית - חברתית לבין תפיסת הוראת ההיסטוריה כתחום דעת מדעי, ובדילמות העומדות לפני המורה להיסטוריה, המכיר באחריותו הן כמחנך והן כמורה של תחום דעת . ד"ר יעל אברהמי ורויטל בת - עמי צחור שואלות מדוע ללמד תנ"ך בישראל החילונית של ראשית המאה ה - 21 . הן משיבות שהתנ"ך הוא ספר של שאלות, שקריאתו יכולה להוביל את הקורא לתהליך של גילוי עצמי וללמדו לחיות בנוכחותן של שאלות פתוחות . דרכי חינוך ד"ר משה וינשטוק שואל היכן מצויות השאלות הגדולות אצל ילדים קטנים ומהם התנאים הנחוצים כדי ששאלות אלו לא ידוכאו אלא יעלו ויבואו לידי ביטוי ? ובהקשר זה מתאר את תכנית "לב לדעת", שמטרתה פיתוח תנאים אלה בבית הספר : אישיותו של המורה, אופי השיח במרחב הלמידה ותוכני הלמידה . ד"ר נורית נוביס - דויטש שואלת במאמרה כיצד תוכל להשיב על שאלות של ילדים על אלוהים בעוד היא עצמה מתחבטת בקיומו ובהבנתו . מתוך התבוננות בהתמודדויותיה בעבר עם שאלות אלו היא חוקרת אם עקרונות החינוך חלים על תחום האמונה, ואם אנו רשאים לתת לילדים תשובה מוחלטת לשאלת האלוהים . דובי ברק מביא במאמרו דוגמאות להתמודדות עם שאלות קיומיות העולות בכיתה, בין שהן עולות באופן יזום ובין שהן תוצאה של משבר . אחד מתפקידי החינוך לדבריו הוא ליצור משברים מבוקרים, שירחיבו את יכולת ההתמודדות של התלמידים עם שאלות קיומיות . ד"ר לאה שילה טוענת כי בני נוער רבים אינם מוצאים בשפע המידע הנגיש להם תשובות לשאלות הקיומיות המעסיקות אותם, וכדי להתמודד עמן רצוי שילמדו פילוסופיה : כך יפתחו את יכולות הניסוח וההקשבה, את החשיבה הביקורתית ואת החשיבה היצירתית שלהם, וילמדו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר