הקדמה

עמוד:10

10 | | חינוך - שאלות האדם : בהגות על שלושת הסוגים האלה הוספנו עוד שני סוגים של שאלות משנה, כאלה העוסקות בעימות בין כמה ערכים וכאלה העוסקות בגבולותיו של כל ערך : שאלות דילמה : שוויון מול חירות, נאמנות מול אהבה, יחיד וחברה, מצפון ומדיניות וכדומה . שאלות גבול : גבול החירות, גבול הרציונליות, גבול האמנות, גבול הסובלנות והקבלה וכדומה . מצוידים בחלוקה זו יצאנו להיפגש עם מגוון של אנשי מדע והגות . עם כמה מהם סיכמנו שיכתבו על שאלות האדם מתוך מבט כללי, מקיף ; מרובם ביקשנו שיבחרו שאלת אדם מסוימת, שהיא מתחום התמחותם וקרובה ללבם במיוחד, וינתחו אותה על פי מיטב הידע המדעי וההבנה שברשותם . בד בבד פנינו לחברות ולחברי סגל במוסדות להכשרת מורים וכן למחנכות ולמחנכים בשדה בבקשה שיכתבו על עיסוקם בשאלות האדם בהכשרת המורים או במוסד המחנך, אם בראייה כוללת ואם בהקשר של תחום הידע שהם מלמדים . לא הסתפקנו בפנייה אל הכותבות והכותבים בדוא״ל או בטלפון, אלא קיימנו עם כל אחת ואחד מהם פגישות ממושכות פנים אל פנים . יחד אתם התלבטנו בהגדרת השאלה שעליה יכתבו ובדרכים לעסוק בה . חשנו שנפלה לידינו זכות גדולה בקיום שיחות העומק הללו עם הכותבות והכותבים וביצירת קשרי ידידות עם רבים מהם . במקביל נפגשנו לשיחות עם קבוצות של תלמידים בבית ספר תיכון ובמכינות קדם - צבאיות ( אדרת, מרכז מעשה ) , עם קבוצות סטודנטים להוראה ( במכללות אורנים ודוד ילין ) ועם קבוצות של מורים ומנהלים במוסדות חינוך . ביקשנו ללמוד בהן על השאלות העיקריות בחייהם של המשתתפים ועל הדרך שהם רואים את מקומן של השאלות הללו בחינוך . התעשרנו מאוד מן השיחות הללו, והן ליוו כבאפיק נפרד אך משלים את הכנת הספר . מבנה הספר והמאמרים קובץ המאמרים מחולק לשני ספרים : הכרך הראשון – בהגות ; הספר השני – בהוויה . בספר הראשון כונסו המאמרים שגישתם פילוסופית או מדעית ; הספר השני כולל מאמרים העוסקים בדרכי עירור ובשאלות האדם בפדגוגיה . נעיר כאן הערה שיפה גם לחלוקת המשנה של המאמרים : החלוקה איננה מדאורייתא, וגם איננה מדויקת ומוחלטת כחלוקה מכנית . ככלל, במאמרי “בהגות״ כלולים גם קטעים העוסקים בחינוך ; ובמאמרי “בהוויה״ משולבים גם קטעי הגות . כך זה כשהמאמרים כולם מתחום הרוח .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר