הקדמה

עמוד:9

הקדמה | 9 מה בין העיסוק בשאלות האדם לחינוך לערכים ? נאמר פה בקצרה : שאלות רבות מכוונות לברר את המהות התוכנית של ערכים - מה משמעותו של ערך החיים ? מה מובנו של ערך כבוד האדם ? מה טיבם של צדק, שוויון, חסד, זכויות יסוד, רב - תרבותיות ? מה ההנמקה לכל אחד מאלה ? אולם, לעומת "חינוך לערכים", שנועד להקנות לחניכים ערכים מוגדרים, העיסוק בשאלות האדם מכוון אל ה"ערכיות" עצמה, משמע אל היסוד הקודם לכל בירור תוכני של ערכים . ה"ערכיות" היא מעין נקודה ארכימדית המאפשרת את עצם הדיון בערכים מסוימים . עיקרה הוא ההכרה האפריורית שהאדם - בהיותו אדם - מוּנָע בהכרח על ידי ערכיו, שהם גם פרי רוחו . הכנת הספר קובץ מאמרים זה, על שני כרכיו, הוא ספר המשך לחינוך – מהות ורוח ( מכון מופ״ת, 2012 ) שערכנו, הכולל שורת מאמרים שבבסיסם השאלה : מהו החינוך ומהי מהותו ? מגוון המאמרים שקיבלנו מהכותבות ומהכותבים ביטא מגוון של ערכים מרכזיים בחינוך : דו - שיח, אהבה, משמעות, אותנטיות, ערכים, רוחניות ועוד . בקובץ מאמרים זה אנו באים עתה להאיר על ערך אחר - שאלות האדם בחינוך – ומבקשים לעודד את המורים ואת מכשירי המורים להכיר את השאלות הללו ברמות ההגותית, המדעית והפדגוגית, להעמיק את מחשבתם ביחס אליהן ולטעת בהם את הביטחון לדון בהן עם תלמידיהם במסגרת ההוראה - למידה ובמסגרת החינוכית בכללה בדרך פדגוגית מושכלת ורגישה . איך ניגשים לשאלות הגדולות, ומהן השאלות הללו ? ובעיקר, הניתן להיאחז באיזו תובנת - על ובמיון כלשהו שלהן בעבודות מדעיות או בתכניות פדגוגיות ? יגענו, חיפשנו וחקרנו, אך לצערנו כמעט שלא מצאנו חומרים שיאירו לנו כיוון . נזכרנו באִמרה מן המשנה שיש בה שלושה סוגי שאלות : “דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן״ ( אבות ג, א ) . הרכנו ראש בפניה, חייכנו אליה כאל ידידה ותיקה, אבל לא יכולנו להסתפק בה ; תרנו אחר סיווג מפורט יותר המבטא את עולמנו כיום . בדי עמל, אחרי השקעת מחשבה, מיינו את שאלות האדם לשלושה סוגים עיקריים : שאלות בדבר קיום האדם : מי אני ? מהי משמעות החיים ? מהם החיים הראויים ? מהו המוות ? מהו חופש ? וכדומה . שאלות מטפיזיות : היש ספרה מעל למציאות הנתפסת בחושים ? היש אלוהים ? מהי הדתיות ? מהי המיסטיקה ? וכדומה . שאלות על חוויות האדם : האהבה, האושר והסבל, הגוף, המיניות, החופש והבחירה, המצפון וכדומה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר