בחיפוש אחר תזאוס: ורופאקיס — מתיאוריה לפוליטיקה

עמוד:13

בחיפוש אחר תזאוס : ורופאקיס — מתיאוריה לפוליטיקה 13 שהמיט המינוטאור הגלובלי על העולם : חוסר צדק חברתי הולך וגדל בארצות הברית, אירופה, סין ושאר העולם ; נישול כלכלי של העובדים וגידול ברווחי התאגידים ; התפוררות האיחוד האירופי כתוצאה מהרחבת הפערים בין הצפון לדרום ; "מלכודת חוב אכזרית" שלתוכה נפלו מדינות העולם השלישי ; ולבסוף, בעקבות משבר 2008 , גם פגיעה במעמד הביניים הפריבילגי . חשיפת מנגנון הפעולה של "המינוטאור הגלובלי" משמשת את ורופאקיס כבסיס תיאורטי לקריאתו לומר "לא" למדיניות הניאו-ליברלית, שאותה הוא מגדיר כ"נואלת" ומסביר מדוע "מטרתה האמיתית היא להעמיק את השפל מסיבות לא ענייניות" . דימוי המינוטאור הגלובלי נשען על חלקה הראשון של האגדה ; אך ההסבר שמציע ורופאקיס למנגנון ההרס הניאו-ליברלי מהדהד גם את אוצר הדימויים שמספק המשכה : תזאוס, בנו של מלך אתונה, הפליג לכרתים כדי להרוג את המינוטאור ולשחרר את ארצו ממס הדמים ; הוא התגבר על מבוכי הלבירינת בעזרת אריאדנה, בתו של מלך כרתים, שנתנה לו חוט באמצעותו הוא סימן את מסלול התקדמותו בלבירינת, וכך יכול היה להיחלץ ממנו לאחר שהרג את המינוטאור . הדימויים המבוססים על חלקה השני של אגדת המינוטאור ישמשו להלן להסבר המהלך הפרשני של ורופאקיס . הלבירינת הוא משל לעִרפול כשלי השיטה הקפיטליסטית וההרס הגלום בה ; התיאוריה של "המינוטאור הגלובלי" היא מעין "חוט אריאדנה", שמציע ורופאקיס, המאפשר לחשוף את תעתועי השיח הניאו-ליברלי המכשירים את מדיניות הנישול ; ותזאוס הוא הכוח הפוליטי האמור להיאבק במינוטאור הגלובלי ולשחרר את האנושות מן המס שהיא מעלה להון . הלבירינת הלבירינת תוכנן כמבוך במטרה לשבש את חוש הכיוון של המינוטאור ושל קורבנותיו כאחד ולכפות עליהם מצב מתמיד של חוסר התמצאות . כהתגלמות הפרדוקס של אי-סדר ממוסד, מהווה הלבירינת דימוי הולם להיגיון המנחה את הקפיטליזם, המשתקף, למשל, במושגים "יד נעלמה" או "הרס יצירתי" . כהסדר פוליטי, השוק — כמו הלבירינת — מכוון

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר