תקציר

עמוד:10

10 הצעה לסדר 38 ( 2 ) להעניק למפלגות מימון תואם ( matching ) לתרומות שהן מגייסות לפני הבחירות . כיום מפלגות רשאיות לקבל מהמדינה מקדמות לפני הבחירות . מפלגות שאינן מכהנות בכנסת ( ובאופן חלקי גם מפלגות קטנות המכהנות בכנסת ) יכולות לקבל מקדמות רק על יסוד ערבויות שהן מציגות למדינה . מסמך זה ממליץ שהמדינה תעניק למפלגות מימון בסכום השווה לשיעור מסוים מתוך סכום התרומות שהמפלגות יגייסו מהציבור . ( 3 ) אם שתי ההמלצות לעיל יאומצו, מומלץ לתקן את חוק מימון מפלגות כך שהוא יפחית בהדרגה את סכום הערבות המרבי שאדם יכול להעמיד למפלגה . שנית , יש למנוע ממפלגות המיוצגות בכנסת להגדיל לעצמן את המימון הציבורי שהן מקבלות לבחירות — לנוכח הנטייה הגוברת בשנים האחרונות לחקיקה המגדילה את המימון והמכשירה את השימוש שמפלגות עושות בכספי המימון השוטף המתקבלים מהמדינה לצורכי בחירות . לשם כך מומלץ : ( 4 ) לקבוע כי תצורף חוות דעת מאת הוועדה הציבורית, הפועלת מכוח חוק מימון מפלגות, לדברי ההסבר של כל הצעה לתיקון חוק מימון מפלגות ולכל הצעה לתיקון חקיקה המשפיעה על המימון הציבורי שהמפלגות מקבלות מהמדינה . חוות הדעת תצורף רק להצעות חוק המגיעות לאחת מוועדות הכנסת . ( 5 ) לחייב את המפלגות להקצות חלק ניכר מכספי המימון הציבורי השוטף שהן מקבלות מהמדינה למטרות מפלגתיות שונות שאינן קשורות לבחירות — למחקר, לפעילות רעיונית- אידאולוגית, להכשרת פעילים ופוליטיקאים, לקיום הליכים דמוקרטיים לבחירת מועמדים לכנסת ולהנהגת המפלגה, וכן לקידום נשים, צעירים, מיעוטים ותושבי פריפריה . ( 6 ) בטווח הארוך יש לשקול איסור מוחלט על שימוש בכספי המימון הציבורי השוטף לצורכי בחירות . ( 7 ) להנמיך את תקרת ההוצאות . תקרת ההוצאות הנהוגה כיום גבוהה במידה ניכרת מן המימון הציבורי שהמפלגות מקבלות מהמדינה לצורכי בחירות . פער זה מאפשר למפלגות להיכנס לגירעון גדול בתקופת הבחירות, המכוסה בסופו של דבר על ידי כספי המימון הציבורי השוטף . הנמכת תקרת ההוצאות צפויה לצמצם את הוצאותיהן של המפלגות ועל כן גם את הגירעונות שהן צוברות בתקופת הבחירות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר