מבוא

עמוד:10

10 הצעה לסדר 41 מוסדות בינלאומיים ומבריתות ותיקות שמבוססות על ערכים משותפים של דמוקרטיות ליברליות . במקום זאת טיפח טראמפ יחסים, בעיקרם דו- צדדיים, שמבוססים על שותפות אינטרסים מקומית . גישה זו חתרה במידה רבה תחת ה- raison d’etre של המשפט הבינלאומי המודרני, שבבסיסו השאיפה לגבש כללי התנהגות אוניברסליים שינחו את התנהגותן של כלל המדינות, ותפיסה וכי שיתוף פעולה רחב בין המדינות חיוני לקידומן של מטרות מדיניות משותפות . אף שממשלו של הנשיא ביידן אינו צפוי לשנות אחדות מהתוצאות המעשיות של תפיסה זו של ממשל טראמפ, סביר להניח שהתפיסה העקרונית בנוגע לשותפות עם מדינות אחרות ולמשפט בינלאומי תשתנה . שינוי תפיסתי זה צפוי להשפיע במידה ניכרת גם על מדינת ישראל . בחלקו הראשון של המסמך אתאר בקצרה את יחסה של ישראל למשפט הבינלאומי עד השנים האחרונות . בחלק השני אתאר את גישתה של ארצות הברית למשפט הבינלאומי ואת השינויים העיקריים שהוביל ממשל טראמפ בהקשר זה, ובחלקו השלישי אתאר כיצד השפיעו שינויים אלו על מדיניותה של מדינת ישראל ועל האינטרסים שלה . בחלקו הרביעי אנסה לצפות את המגמות העיקריות שממשל ביידן עתיד להוביל בתחום המשפט הבינלאומי, ולאחר מכן אתאר כיצד ישפיעו שינויים אלו על מדינת ישראל . בחלק השישי והאחרון אציג כמה המלצות מדיניות ראשוניות שעולות מהניתוח הכלול במסמך זה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר