מבוא

עמוד:14

14 דוח מחקר המועמדים עוברים ריאיון, הבוחן, בין השאר, את מחויבותם לתוכנית, מכיוון שנשירת מתמחים יכולה להשפיע לרעה על הקשר עם המעסיקים . בריאיון נערך גם תיאום ציפיות, ומטרתו לאתר את הסטודנטים שיפיקו ערך מהתוכנית . לאחר הריאיון הסטודנטים מציינים מעסיקים רלוונטיים שירצו להתמחות אצלם, ושולחים להם את קורות חייהם דרך רכזי התוכנית . המעסיקים מזמנים את הסטודנטים לריאיון, ואם יש התאמה בין המועמד למעסיק הסטודנט יתחיל את ההתמחות בארגון או בחברה . מסקר שביעות הרצון של עמותת אלומה עולה כי שיעור נשירת סטודנטים מהתוכנית זניח למדי — 80 סטודנטים מתוך כ- 3,000 שהצטרפו לתוכנית בתקופת המחקר פרשו ממנה או שהופסקה השתתפותם . הסיבה לנשירה יכולה להיות חוסר שביעות רצון, חוסר התאמה למעסיק או למקום ההתמחות, או צורך כלכלי לעבוד בתשלום . מעסיקים מעטים בלבד ( 10 ) הפסיקו את ההתמחות בגין חוסר התאמה של הסטודנטים, ועוד פחות מעסיקים ( 9 ) החליטו לאחר הראיונות שאין להם צורך במתמחה ולכן לא גייסו סטודנטים . המעסיקים המשתתפים בתוכנית אינם מחויבים לגייס מתמחים שאינם מתאימים לצורכי החברה או הארגון . נוסף על כך, כאמור, הארגון או החברה אינם משלמים שכר למתמחים, ואין להם עלויות העסקה נלוות מעבר למתן שעות חניכה . המעסיקים נחשפים לכוח אדם צעיר ויכולים להעסיק את המתמחה בסוף ההתמחות, הם מקבלים תוצרים רלוונטיים להם, ומאפשרים לחונכים לרכוש מיומנויות הדרכה וניהול . מהסקר של עמותת אלומה עולה כי רוב מוחלט של המעסיקים מרוצים מהתוכנית, ימליצו על התוכנית לעמיתיהם וימשיכו לקבל מתמחים בשנים הבאות . 2 2 ניתוח מורחב של ממצאי הסקר מוצג להלן בפרק 5 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר