תקציר

עמוד:9

9 בכל התחומים שנבדקו נמצא שלהשתתפות בתוכנית השפעה חיובית על תעסוקת הבוגרות, אך במדעי החברה התוצאה אינה מובהקת . השפעה זו נעה בין % 4 . 0 במדעי החברה ל- % 3 . 7 במינהל עסקים . גם כאן ניכר כי ברוב התחומים ההשפעה על תעסוקת הנשים חזקה יותר . אצל הגברים בוגרי התוכנית נרשמה ברוב התחומים ( למעט מינהל עסקים ) השפעה חיובית ומובהקת ( של יותר מ- % 2 ) על התעסוקה . רק במינהל עסקים לא נמצאה השפעה מובהקת על תעסוקת הגברים, והמקדם היה קטן מאוד ושלילי ( % 7 . 0 - ) . במחקר יושמה מתודולוגיה חדשה שאפשרה לשלב נתונים על בוגרי תוכנית ההתמחויות "הדבר הבא" עם בסיסי נתונים מינהליים מכמה גופים ציבוריים רלוונטיים ( כגון רשות המיסים והמל"ג ) . נתוניהם של בוגרי תוכנית ההתמחויות הושוו לנתוניהם של בוגרי תארים שלא השתתפו בתוכנית תוך בקרה על נתוני הרקע שלהם . כדי לטפל בהטיית הבחירה הנובעת מההשתתפות הוולונטרית ( והלא-אקראית ) בתוכנית נעשה שימוש במתודה סטטיסטית חדשה למדי, הנקראת Entropy Balancing . סקירה של 37 מחקרים אקדמיים בנושא ההתמחויות מלמדת כי החידוש המחקרי החשוב במחקר הנוכחי הוא ההתבססות על נתונים מינהליים, שאפשרה את הניתוח המפורט של השפעת ההתמחויות לפי תחומי לימוד ומגדר . 1 ממצאי המחקר מלמדים כי תוכנית ההתמחויות מצליחה במידה רבה במטרתה — לשפר את הזדמנויות התעסוקה של בוגריה ולהגדיל את כושר ההשתכרות שלהם . בכל תחומי הלימוד שנבדקו נמצא כי לתוכנית ההתמחויות השפעה חיובית ומובהקת על היקף התעסוקה ועל רמת ההכנסה של כלל בוגריה בתקופה שנבחנה ( חמש השנים הראשונות שלאחר סיום ההתמחות ) . בעתיד יהיה אפשר לבחון את השפעת התוכנית גם בטווח זמן ארוך יותר . 1 סקירת הספרות מוצגת להלן בפרק 1 . לתמצית ממצאי הסקירה ראו גם טבלאות השוואתיות בנספחים ( לוחות נ- ,3 נ- 4 ) . השפעתן של התמחויות אקדמיות על תעסוקה ושכר

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר