מבוא

עמוד:12

12 דוח מחקר לפרט מהשתתפות בתוכנית ההתמחויות, וכיצד היא מושפעת ממאפייני הרקע שלו ? מהי התועלת הכלכלית של התוכנית למשק עד כה, ועד כמה תלויה התועלת המשקית בתחום הלימודים ? באילו היקפים כדאי להרחיב את תוכנית ההתמחויות במימון ציבורי והיכן ? האם יש הצדקה כלכלית או חברתית ברמה הלאומית להרחבת תוכנית ההתמחויות לכלל ציבור הסטודנטים, ואם לא, האם יש מקצועות, או קבוצות אוכלוסייה מסוימות, שבהם יישום התוכנית כדאי בכל זאת מבחינה ציבורית ? 1 ע ל ת ו כ נ י ת ה ה ת מ ח ו י ו ת " ה ד ב ר ה ב א " התוכנית "הדבר הבא" נוסדה בשנת 2012 כשיתוף פעולה בין קרן רוטשילד- קיסריה לבין עמותת אלומה, כדי להשיג שלוש מטרות עיקריות : הראשונה, לשלב בוגרי אקדמיה בתעסוקה ההולמת את השכלתם ואת כישוריהם באמצעות הטמעת תרבות התמחויות בישראל ; השנייה, ליצור ולפתח לימודים אקדמיים עדכניים ועשירים המותאמים למאה ה- 21 ולשוק העבודה המשתנה ; והשלישית, ליצור רישות חברתי וכלכלי לבוגרי אקדמיה צעירים . התוכנית עוצבה במיוחד עבור צעירים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית הנתקלים בקושי להשתלב בתעסוקה ההולמת את כישוריהם ואת השכלתם . במסגרת התוכנית, סטודנטים בשנת לימודיהם האחרונה יכולים להשתלב בתעסוקה במסגרת התמחות מעשית התואמת את תחום לימודיהם, לזמן מוגבל, תמורת נקודות זכות אקדמיות . התוכנית פועלת בכ- 20 מוסדות אקדמיים באוכלוסייה הכללית, בחברה הערבית, בחברה החרדית ובקרב סטודנטים עם מוגבלות . כיום התוכנית פועלת בשיתוף עמותת אלומה ; ג'וינט ישראל — תב"ת ; הפדרציה היהודית של ניו יורק ; המשרד לשוויון חברתי, קרן משפחת רודרמן וקרנות הביטוח הלאומי . 1 כל הלוחות והתרשימים במסמך זה הם עיבודים של המחברים לנתוני "אלומה" על תוכנית ההתמחויות שהוצלבו עם קובצי נתונים מינהליים של הלמ"ס .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר