פרולוג ורקע

עמוד:14

14 שמעון לוי התאטרוני כ"גיאוגרפי" למי שמנסים להתערות בו, להתנחל בו, לאמץ אותו ולהיות מאומצים על ידו . כך אללה כארים ( 1912 ) מעלה על נס דווקא את דמות הערבי השורשי עלי, ומולו מוצגות דמויות החלוצים העולים כזרים, רופסים וגלותיים . החלל הדרמטי במחזה הוא סגור בהתחלה, והעלילה נפרשת בחדר אפלולי, בהמשך החלל הוא פרדס, כלומר חלל דרמטי אשר בהקשר הארץ ישראלי הוא פראי / טבעי למחצה ומתורבת / חקלאי / מעובד למחציתו האחרת . מדורות מאת אלכסנדר כרמון ( 1941 ) פורש מאבק של "קבוצת עולים משוללי תקווה ותוחלת", ובו נאמר : "לא יועילו גם חבלי המשיח, אם לא תהיה קרקע תחת רגלינו . אין חירות עַם בלי קרקע" . מבחינה דרמטית משכנע הקו הפסימי ביצירה יותר מאשר הנטייה האופטימיסטית הנראית מולבשת וכפויה . כיוון אחר מסתמן בקיטוב, לעתים אקספרסיוניסטי בסגנונו, בין "אדמה" ל"שמים" . החלוץ מתואר כנקרע בין היסודות, נכסף לגשר בין הקטבים, החומרי והרוחני . הגיבורים, מתיישבים הסובלים מעוינות האדמה - המתוארת כיבשה מדי במדבר או רטובה מדי כמו ביצה רעילה ועתירת יתושים, בלתי פורייה - מנסים, בפעולה שחלקה הקרבה עצמית וחלקה בעילה ( בשתי המשמעויות של המושג העברי : ניכוס ויחסי אישות ) , לכבוש את החלל החדש ולאהוב / להשתלט עליו, כפי שגדעון עפרת הבחין 5 כמה מהמחזות הללו מסתיימים, בהתאם, בטקס "חיובי", מעין דאוס – היטב . אקס – נאטורה ארץ ישראלי מאוד, המביע רצון ושאיפה יותר מאשר הישג והצלחה . הסיום במחזות כמו דן השומר מאת ש' שלום, האדמה הזאת מאת יעקב אשמן ( 1942 ) או אהלים ברוח מאת נחום בנארי ( 1935 ) הוא סיכום דרמטי ובדיוני – חיובי הנכפה על מציאות קשה . בתחילת שנות ה – 30 מעלה הבימה את הלילה השנים-עשר , מחזה שקספירי ראשון בארץ ואת טרטיף למולייר . האוהל מעלה את בשפל לגורקי ואת אופרה בגרוש מאת ברכט, אשר יהפוך ברבות הימים למחזאי ארץ ישראלי כמעט . להצלחה מסחררת זוכה מאיר מרגלית ב החייל האמיץ שווייק ( 1935 ) גם כן בהאוהל . מסתמנת מגמה להרחיב את הרפרטואר המקומי בתרבות התאטרון העולמית, קלסית ומודרנית גם יחד . ב – 1937 מועלית אחת ההצגות הראשונות המתמודדות עם ההוויי הארץ ישראלי במישרין - שומרים מאת עבר הדני המציג את חברי "השומר" כטיפוסים נוקשים אך מעוררי ביקורת . בשנות מלחמת העולם השנייה פחתה שוב פעילות התאטרון בארץ . אשמן העלה את האדמה הזאת ( 1942 ) , אחד המחזות החלוציים המועטים שזכו לא רק להעלאה אלא גם לתגובות קהל וביקורת נלהבות . בעקבות מחזות ויצירות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר