כו. זיכוי גט לאשה שארוסה נסע לארץ רחוקה ולקה במחלה אנושה ואחיו נלקח בשבי ועקבותיו אבדו

עמוד:452

452 | חמודות מצרים : תשובות רבי משה יהודה עבאס רמי"ע מונה כאן שלושה טעמים שלפיהם המקרה דנן הוא יוצא דופן, ולכן אפשר להקל : א . מקום 21 היבם לא ידוע ( להלן, בסי' ל, עדות מבית הדין שבאיזמיר שלא היה מוחזק באחים ) . ב . שמא היבם השתמד, ויש הסוברים שבמקרה כזה ניתן לזכות לאישה גט שלא בפניה . ג . האישה נמצאת בארץ רחוקה ואין סיכוי שתצליח למצוא את היבם ואם תתעגן יש לחשוש שתצא לתרבות רעה ותמיר דתה . כוונתו היא, לר' ישראל איסרליין ( תרומת הדשן, סי' רלז ) ור' אליהו מזרחי ( סי' סח ) ועוד, הסוברים 22 שאפשר לזכות גט לאישה כדי שלא תיפול לפני יבם משומד . וראו להלן, הע' 95 , ששיטת כמה מהגאונים היא שמשומד אינו זוקק את יבימתו ליבום או חליצה והיא מותרת גם ללא זיכוי גט . ראו השגת ר"י חבילייו, להלן, עמ' ,482 ד"ה ולבי לא כן ידמה, שהרי רווחת . 23 צ"ל "דזכין" . 24 צ"ל "כל ימיה" . 25 תרומת הדשן, סי' רלז . 26 ראו השגת ר"י חבילייו, להלן, עמ' 485 , ד"ה עוד כתב מר ומצינא למוהרר"י זלה"ה שכתב שמנהג 27 באושטרייך . שו"ת הרא"ם, סי' סח . וראו להלן, עמ' ,497 שרמי"ע כותב שבשעה שכתב תשובה זו "באמת הרא"ם 28 זלה"ה היה שאול אתי וכעת [ כשכותב את תשובתו השנייה ] לא נמצא בידי לדייק בלשונו" . וא"כ בנ"ד דמכל הצדדין ידענא דזכות הוא לה, ואם כה יסדרו שליח קבלה בלשון 21 חדא, זכיה, משיגיע גט ביד השליח מגורשת, אפילו שהוא שלא מדעתה, מכמה טעמי : דאם היה נודע מקום היבם הוה אמינא אולי יתרצית לו ות ̊ מתין ליבם, דטב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו . הנה יצאנו [ דף 541א ] מידי זה הספק שהרי לא נודע מקומו איו . ואי תימא דאולי נשתמד בתר שנמכר לג ̊ וי ̊ ם מקושי ̊ השעבוד והוא חי ואין מכיר אותו, הא מצינא 22 דמתירין באשה שנפלה לפני יבם משומד, דנפקא בלתי חליצה עלרברבי קדמאי ובתראי ידי שליח קבלה בלשון זכיה, ולא שייך בה טב למיתב טן דו משום דסתם משומד סנאוי 24 23 ועוד שהיא בארץ מרחקים ולא ידעא לא למשודך ולא ליבם, וא"כ אי לא דאין הוא . 25 ואולי יבא הדבר לידי תקלה לעבור על דת . ומצינא למוהרר"י לה, איכא עיגונא כל ימי 26 שכתב שמנהג הוא באושטריך ואג ̊ פיה, דמי שנשתמדה אשתו ורוצה לישא אשה ̊ זלה"ה אחרת דמזכין לה גט ע"י אחר קודם שישא אחרת, משום חשש חרם דרגמ"ה זלה"ה . א"כ דברים ק"ו, ומה משום חששא דחרם התירו לזכות לה גט ע"י אחר שלא מדעתה ̊ , כ"ש וק"ו בתקלה חמורה דאולי תעבור על דת ותנשא לגוים, בודאי דמשום תקלה חמורה לא כ"ש דמזכין לה גט ע"י אחר ואפי' שלא מדעתה . ובפרט דמצינא דבעיגונא דאתתא הקלו 27 רבנן . 28 וז"ל 'כתב מוהרר"י ועוד סיוע אחר להקל זאת העלובה, ממה שכתב הרא"ם זלה"ה

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר